FANDOM

Suchoj Su-22 (ros. Сухой Су-22) - samolot szturmowy konstrukcji radzieckiej, wersja rozwojowa samolotu Suchoj Su-17(Su-20).
Yemen-su22

Samolot Suchoj Su-22 Sił Powietrznych Jemenu

Samolot Suchoj Su-22 powstał w 1984 roku jako zmodernizowana wersja rozwojowa samolotu szturmowego Su-17M2 o przedłużonym i opuszczonym przodzie kadłuba poprawiajającym widoczność z kabiny pilota. Była to pierwsza wersja samolotu szturmowego biura konstrukcyjnego Suchoja z radarem dopplerowskim i laserowym dalmierzem Fon-1400 w stożku. System nawigacyjny i celowniczy  połączono w jedno elektroniczne urządzenie nawigacyjno-celownicze. Od poprzednika rózni się również zastosowaniem nowego mocniejszego silnika turboodrzutowego R-29B wykorzystanego w samolocie myśliwskim MiG-23, oraz zmienioną grzbietową płetwą na górze kadłuba, a także nieco zmniejszonym zakresem skosu skrzydeł. Osiągi nowego samolotu w zasadzie nie uległy większym zmianom poza nieco większym udźwigiem uzbrojenia oraz pułapem maksymalnym. Znacznie zwiększył się natomiast zasięg samolotu oraz awionika co stanowi duży skok technologiczny w porównaniu z Su-17(Su-20) pomimo, że zewnętrznie obie wersje są do siebie podobne.
Su-22 Libia

Samoloty szturmowe Suchoj Su-22 Sił Powietrznych Libii

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Skrzydła o zmiennej geometrii (skos od 30° do 63°). Wlot powietrza w przodzie kadłuba ze stożkiem z wyposażeniem radiolokacyjnym oraz dalmierzem laserowym. Kabina hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Zbiorniki paliwa w kadłubie i skrzydłach. Podwozie z kołem przednim chowane w locie.

Oblotu samolotu prototypowego dokonano w lutym 1977 roku. W 1984 roku rozpoczęto produkcję seryjną i samolot Su-22 wszedł na uzbrojenie lotnictwa wojskowego ZSRR, państw Układu Warszawskiego oraz zaprzyjaźnionych państw socjalistycznych i arabskich.

K,Mzk1NTUwNjEsNDU5Mjcw,f,su22 03

Samolot szturmowy Su-22 we współczesnych barwach polskich sił powietrznych

Do Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) pierwsze samoloty Su-22 trafiły w sierpniu 1984 roku. Do 1988 roku dostarczono kolejne samoloty tego typu. Łącznie Polska otrzymała 110 maszyn tego typu (90 bojowych i 20 szkolno bojowych).

Su22u8563vietnam1405200

Suchoj Su-22 Sił Powietrznych Socjalistycznej Republiki Wietnamu

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Związek Radziecki (ZSRR)
  • Producent: Komsomolskie Zjednoczenie Przemysłu Lotniczego
  • Typ samolotu: szturmowy
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1977
  • Produkcja: 1984-1990
  • Wyprodukowane egzemplarze:

Dane techniczne:

  • Silnik: turboodrzutowy Tumański R-29B
    Su-22 Peru

    Samoloty Suchoj Su-22 lotnictwa wojskowego Peru w locie

  • Rozpiętość: 10,00/13,80 m
  • Długość kadłuba: 18,70 m
  • Wysokość: 5,00 m
  • Powierzchnia nośna: 40,0 m²
  • Masa własna: 10 000 kg
  • Masa całkowita: 17 700 kg
  • Prędkość maks: 2 220 km/h (2,1 Ma)
  • Prędkość min: 265 km/h
  • Wznoszenie: 230 m/s
  • Pułap: 18 000 m
  • Zasięg: 3 700 km
  • Zapas paliwa: 6 270 l
  • Rozbieg: ...
  • Dobieg: ...
  • Uzbrojenie: 2 działka NR-30 kal.30mm i 8 zamków (4 podkadłubowe i 4 podskrzydłowe) na ubrojenie podwieszane: kierowane pociski rakietowe p-panc., wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych, bomby lub zbiorniki podwieszane zwiększające zasięg (w misjach rozpoznawczych).

Wersje:

  • Su-22M - wersja eksportowa Su-22. Wyposażona w uproszczoną awionikę, wykonana według wariantu Su-17M2. Oblatana 24 maja 1977 roku.
  • Su-22UM2K - dwumiejscowa wersja szkolno bojowa, bez urządzeń radiolokacyjnych w stożku i lewego działka.
  • Su-22M3 - wersja o zwiększonej pojemności zbiorników paliwa (do 6270 l).

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '90" NOT-SIGMA Sp. z o.o. Warszawa 1991

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 18:35, cze 7, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki