FANDOM

800px-Sterling SMG.jpg
Sterling – brytyjski pistolet maszynowy kalibru 9 × 19 mm Parabellum.

Dane techniczne i podstawoweEdytuj

Broń Sterling
Państwo Wielka Brytania
Projektant Wiliam Patchett
Rodzaj Pistolet maszynowy
Prototypy 1942
Produkcja seryjna 1944 - początek lat 90 XX wieku
Kaliber Nabój 9 x 19 mm Parabellum
Długość (mm) 438
Masa (kg) 2,72
Pojemność magazynka 34
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 550
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 102
Zasięg skuteczny (m) 200
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 390

HistoriaEdytuj

Sterling został skonstruowany w 1942 roku przez Wiliama Patchetta, zaczęto produkować go seryjnie w 1944 roku w zakładach Sterling Armament Co. Ltd. W Dagenham, pod nazwą Patchett Mk II.

W pistolety maszynowe Patchett Mk II zostały wyposażone niektóre brytyjskie oddziały powietrznodesantowe biorące udział w bitwie pod Arnhem. Produkcję tego modelu zakończono w 1954 roku, przy czym w 1953 otrzymał nazwę Sterling Mk III (L2A1).

W 1955 roku zaczęto produkować następną wersję oznaczoną jako Sterling L2A2 a w 1956 wersję L2A3. Ta ostatnia wersja miała odmianę wyciszoną oznaczoną jako L34A1 (znana ona jest również jako Police Sterling Carabine Mark 5) używaną przez oddziały specjalne.

Produkcję pistoletów maszynowych Sterling zakończono na początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku. Sterling był używany przez oddziały powietrznodesantowe i policję w Wielkiej Brytanii, Kanadzie, Indiach i wielu innych krajach świata. Po drugiej wojnie światowej był używany bojowo między innymi podczas wojny indyjsko-pakistańskiej. Sterling był produkowany w wielu wersjach, między innymi: Patchet Mk II, Sterling Mk III (L2A1), Sterling L2A2, Sterling L2A3, Sterling L34A1 (Police Sterling Carabine Mark 5).

Opis technicznyEdytuj

800px-US Navy 090501-N-7478G-227 A member of the Indian Navy simulates a hostage scenario aboard the amphibious command ship USS Blue Ridge (LCC 19) while conducting a visit, board, search, and seizure drill.jpg
Pistolet maszynowy Sterling działa na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Rurowa komora zamkowa stanowiła jednolitą całość z osłoną lufy. Zasilanie pistoletu następuje z magazynka pudełkowego o pojemności 34 nabojów umieszczonego z lewej strony pistoletu.

Z pistoletu maszynowego można prowadzić ogień pojedynczy i ciągły. Pistolet wyposażony jest w celownik przerzutowy na 100 i 200 yardów (ok. 90 i 180 m). Posiada metalową składana kolbę. Możliwe jest nakładanie bagnetu. Pistolet maszynowy dostosowany jest do naboju pistoletowego 9 × 19 mm Parabellum.

UżytkownicyEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki