FANDOM

Star 944 - terenowy 2-osiowy samochód ciężarowy konstrukcji polskiej. Następca modelu Star 744.
4f98c2c6205b95d0gen

Terenowy samochód ciężarowy Star 944

Terenowy samochód ciężarowy Star 944 opracowano w układzie napędowym 4X4 jako konstrukcję mającą być następcą samochodów terenowych Star 744, a także mającą częściowo zastąpić większe modele Star 266 powszechnie używane w polskim wojsku.

Nadwozie samochodu Star 944 osadzone zostało na podłużnicowej ramie noœśnej. Napęd przekazywany jest przez skrzynię biegów o sześœciu przełożeniach i skrzynię rozdzielczą z międzyosiowym mechanizmem różnicowym na wszystkie koła pojazdu. Kabina ciężarówki wyposażona jest w specjalne uchwyty na broń i wyposażenie indywidualne kierowcy.

9451

Specjalistyczna zabudowa kablowo-telokomunikacyjna na podwoziu ciężarówki Star 944

Prototyp Stara 944 zbudowany został w 1999 roku. Produkcję seryjną ciężarówki rozpoczęto w 2000 roku w Fabryce Samochodów Ciężarowych "Star" w Starachowicach i trwała do 2006 rokuProdukowano ją równolegle z większym trzyosiowym modelem Star 1466.

Samochód ciężarowy Star 944 wykorzystywany jest w siłach lądowych jako śœrodek transportu w pododdziałach logistycznych na poziomie taktycznym. Na bazie podwozia tego modelu produkowane były również pojazdy łączności oraz montowane były specjalistyczne nadwozia furgonowe typu Sarna II.

Prezentacja sprzętu w cytadeli 2003 (12)

Star 944 Hiena - wersja patrolowa ciężarówki. Źródło: (http://mon.gov.pl/pl/galeria/187)

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Silnik: wysokoprężny MAN D 0824 LFG 01 o mocy 155 KM
    Star 944P

    Star 944P w polskim kontyngencie w Czadzie

  • Skrzynia biegów: 6-biegowa + 1 bieg wsteczny
  • Pancerz: brak opancerzenia w wersjach podstawowych
  • Długość: 6,37 m
  • Szerokość: 2,50 m
  • Wysokość: 3,25 m
  • Prześwit: ...
  • Masa własna: 5 700 kg
  • Masa całkowita: 9 700 kg
  • Prędkość maks.: 88 km/h
  • Zasięg: 1000 km (na szosie), 650 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: ...

Wersje:

  • Star 944 Hiena - wersja patrolowa uzbrojona w wkm NSW kal.12,7mm przeznaczona dla polskiego kontyngentu wojskowego w Iraku (RI). Wyposażona w karabin na słupowej podstawie zamocowanej w przedniej części skrzyni ładunkowej. Wraz z podstawą wprowadzono siedzisko dla strzelca oraz mocowania na skrzynki z amunicją. Pojazd został również opancerzony płytami stalowymi wzmocnionymi kompozytem chroniącymi przed lekkimi minami oraz częściowo przed pociskami z broni strzeleckiej i odłamkami. W tylnej części skrzyni ładunkowej ciężarówki zamontowane są plecami do siebie ławki dla przewozu drużyny piechoty. Opracowana w 2004 roku.
  • Star 944P - wersja opancerzona przeznaczona dla polskiego kontyngentu wojskowego w Afganistanie i Czadzie. Wyposażona w specjalne opancerzenie na poziomie 1 STANAG 4569. Opracowana w latach 2007-2008.

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 15:56, cze 11, 2013 (UTC)IljinM.