FANDOM

Demokratyczno-Socjalistyczna Republika Sri Lanki (DSRSL), (dawniej Cejlon) - socjalistyczne państwo w Azji Południowej położone na wyspie Cejlon.
Emblem of Sri Lanka.svg

Godło Demokratyczno Socjalistycznej Republiki Sri Lanki

Flag of Sri Lanka.svg

Flaga Demokratyczno Socjalistycznej Republiki Sri Lanki

Wyspę Sri Lanka od wschodu oblewa Zatoka Bengalska, a od południa Ocean IndyjskiSri Lanka podzielona jest na 9 prowincji, które dzielą się na 25 dystryktów.

W przeszłości Sri Lanka było kolonią brytyjską, niepodległość proklamowano 4 lutego 1948 roku.

Historia:

Historyczna cywilizacja istnieje na wyspie nieprzerwanie od VI stulecia p.n.e., po podboju wyspy przez Indusów pod wodzą Sinhali, który założył państwo nazwane jego imieniem. Prężne państwo syngaleskie ze stolicą w Anuradhapurze kwitło na wyspie w latach do 1200 roku n.e. Następnie inwazje Tamilów i innych zewnętrznych najeźdźców zepchnęły cywilizację syngaleską na południe wyspy i doprowadziły do jej rozsypki na kilka księstw feudalnych.

Od 1505 roku wybrzeża wyspy zostały stopniowo opanowane przez Portugalię. W latach 1638–1658 miejsce Portugalii stopniowo zajęła Holandia. Następnie w 1796 roku kontrolę nad wyspą przejęła Wielka Brytania. W 1815 Brytyjczycy pokonali ostatniego miejscowego króla i stworzyli Cejlon Brytyjski. W 1931 roku Wielka Brytania nadała Cejlonowi ograniczoną autonomię, ponownie rozszerzoną w 1946 roku. Wyspa uzyskała pełną niepodległość 4 lutego 1948 roku.

Rajapaksa

Prezydent Demokratyczno - Socjalistycznej Republiki Sri Lanki Mahinda Rajapaksa

Początkowo większość w niepodległym kraju uzyskała prawicowa Zjednoczona Partia Narodowa (UNP), osłabiona poważnie w latach 50-tych przez rozłam lewicowego skrzydła czele z Solomonem Bandaranaike który po odejsćiu z UNP powołał lewicową Partię Wolności Sri Lanki (SLFP). SLFP wkrótce stała się na pewien okres partią dominującą. SLFP odwoływała się do religii buddyjskiej i popierała ustanowienie języka syngaleskiego językiem urzędowym na wyspie.

Bandaranaike został premierem w 1956 roku, pod jego rządami kraj przyjął socjalistyczną drogę rozwoju, dokonał szeregu zmian gospodarczych. Wkrótce po objęciu urzędu premier został zamordowany w zamachu zorganizowanym przez fanatycznego mnicha. Władzę po mężu objęła jego żona Sirimavo Bandaranaike, która kontynuowała politykę nacjonalizacji (upaństwowienia) kluczowych sektorów gospodarki, takich jak system bankowy i ubezpieczeniowy, znacjonalizowała firmy naftowe, a w 1961 roku upaństwowiła wszystkie szkoły także te będące własnością kościołów. W 1962 roku doszło do nieudanej próby wojskowego zamachu stanu, zorganizowanego przez grupę oficerów wywodzących się z mniejszości chrześcijańskiej.

W 1964 roku, rząd Cejlonu oraz Indii (RI) podpisał umowę dotyczącą wymiany bezpaństwowej, tamilskiej, ludności obu krajów. 600 000 indyjskich Tamilów na Sri Lance miało otrzymać obywatelstwo Indii, a 375 000 miało zostać obywatelami Sri Lanki. W tym samym roku roku centrolewicowa SLFP zawiązała koalicję z komunistyczną, marksistowską Lanka Sama Samaja Party (LSSP) koalicja nie utrzymała się jednak i musiała oddać władzę prawicy. Bandaranaike powróciła do władzy w 1970 roku, już w 1968 roku gdy udało się jej utworzyć koalicję Zjednoczonego Frontu (SLFP, LSSP i komunistów - leninistów). W 1971 roku syngalescy leniniści wszczęli nieudane powstanie przeciwko rządowi które zostało jednak stłumione przez panią premier.

22 maja 1972 roku oficjalnie zmieniono nazwę państwa na Sri Lanka i proklamowano republikę. Po międzynarodowym kryzysie naftowym w 1973 roku roku nowe państwo zbliżyło się do Ruchu Państw Niezaangażowanych. W 1976 roku premier została wybrana sekretarzem ruchu, oraz gospodarzem konferencji w której uczestniczyło wielu światowych przywódców. Rząd utrzymywał dobre stosunki z rządzonymi przez Indirę Gandhi socjalistycznymi Indiami, w 1974 roku roku rząd Republiki Indii przekazał Sri Lance małą wyspę Kachchatheevu. Premier utraciła władzę pod koniec lat 70-tych. W 1980 roku zwycięska opozycja zakazała jej pełnienia funkcji publicznych na okres siedmiu lat.

W 1983 roku wybuchła wojna domowa z Tamilami, tworzącymi dużą mniejszość skupioną na północy wyspy, którzy domagali się własnego, niepodległego państwa Ilam. Przez długi okres północno-wschodnia część wyspy stanowiła de facto niezależne państwo, ale po 2000 roku wojska rządowe zyskały przewagę nad Tamilskimi Tygrysami. 17 maja 2009 pokonane Tamilskie Tygrysy ogłosiły złożenie broni, a prezydent Sri Lanki, Mahinda Rajapaksa ogłosił zakończenie trwającej ponad ćwierć wieku wojny.

Geografia:

Sri Lanka to kraj w większości nizinny, płaskie i aluwialne niziny stanowią 80% jego powierzchni. W środkowo-południowej części znajduje się prekambryjski masyw górski, który jest przedłużeniem DekanuObszary górskie obejmują tylko niewielką część Sri Lanki. Najwyższe wzniesienia wyspy znajdują się w południowej części kraju. Są to: szczyt Pidurutalagala będący najwyższą górą kraju (2 524 m n.p.m.) oraz Szczyt Adama (2 243 m n.p.m.). W południowo-zachodniej części kraju znajdują się góry będące przedłużeniem łańcucha Rakwan, stanowiącego Płaskowyż Centralny. Linia brzegowa nie jest zbyt rozwinięta. Przy wybrzeżach znajdują się liczne rafy kolarowe.

Sieć rzeczna Sri lanki jest bardzo gęsta ze względu na obfite opady deszczu. Wszystkie rzeki na wyspie są stałe i należą do zlewiska Oceanu Indyjskiego. Cieki wodne rozchodzą się promieniście wypływają z gór i z Płaskowyżu Centralnego. Rzeki krótkie i pełne progów i wodospadów uniemożliwiających żeglugę. Na rzekach Cejlonu zbudowano wiele zbiorników retencyjnych mających na celu zapobieżenie powodziom. Główną rzeką kraju jest Mahaweli o długości 335 km spływająca ku wschodniemu wybrzeżu.

Gospodarka:

Podstawą gospodarki jest rolnictwo stanowiące główne źródło utrzymania oraz w znacznej części turystyka. Rozwija się także handel i przemysł, ten ostatni zwłaszcza wokół aglomeracji Kolombo. Jest to jeden z niewielu krajów, w których licznie występują szlachetne kamienie26 grudnia 2004 roku w wyniku największego od prawie pół wieku podwodnego trzęsienia ziemi, które wywołało falę tsunami, Sri Lanka bardzo ucierpiała. Na wyspie zginęło ponad 40 000 osób. Do tej liczby należy także dodać wielu zaginionych. Miało to bardzo negatywny wpływ na gospodarkę kraju. Wybrzeże zostało zniszczone, co na długi czas spowodowało, że turystyka na Sri Lance podupadła.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: syngaleski i tamilski
  • Stolica: Sri Dźajawardanapura Kotte
  • Ustrój polityczny: republika demokratyczno - socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Mahinda Rajapaksa
  • Powierzchnia: 65 610 km² (121. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 20 130 000 (53. miejsce na świecie) - 2012 rok
  • Jednostka monetarna: Rupia Lankijska

Partie polityczne:

  • Partia Wolności Sri Lanki (SLNP) - socjalistyczna
  • Zjednoczona Partia Narodowa (EJP) - liberalno - konserwatywna

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • Nie istnieją

Armia:

Sprzęt i uzbrojenie wojska Sri Lanki:

Biografie:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 20:05, maj 21, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki