FANDOM

799px-M1903-Springfield-Rifle.jpg
Springfield M1903 - amerykański karabin powtarzalny opracowany w firmie Springfield Armory.

Dane techniczne i podstawowe

Broń Springfield M1903
Państwo USA
Producent Springfield Armory
Rodzaj Karabin powtarzalny
Prototypy 1902
Produkcja seryjna 1903 - 1957
Kaliber Nabój .30-06 Springfield
Długość (mm) 1115
Masa (kg) 3.9
Pojemność magazynka 5 / 25 / 40
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 15
Zasięg skuteczny (m) 600
Zasięg maksymalny (m) 1097
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 853

Historia

Karabin Springfield M1903 został opracowany i był produkowany przez rządowy arsenał Springfield Armory w Springfield. Znajdował się na wyposażeniu armii amerykańskiej od 1903 roku. Był podstawowym karabinem amerykańskim podczas I wojny światowej. Od 1936 stopniowo był zastępowany przez karabin samopowtarzalny M1 Garand. Konstrukcja karabinu była wzorowana na 7,92 mm karabinie powtarzalnym Mauser wz. 1898.

Opis

Karabin M1903 posiada zamek czterotaktowy, ślizgowo-obrotowy. Trzon zamkowy wyposażony jest w rączkę zgięta do dołu. Kurek jest połączony na stałe z żerdzią sprężyny iglicy. Jest z tyłu zakończony gałką, umożliwiającą jego napięcie bez otwierania zamka. Zasilany jest magazynkiem o pojemności 5, 25 lub 40 nabojów. Lufa gwintowana, posiada 4 bruzdy lewoskrętne o skoku 254 mm.

M1903 to broń celna, niezawodna, wytrzymała oraz zasilana silnym nabojem. M1903 podobnie jak inne karabiny powtarzalne charakteryzuje się również niewielką szybkostrzelnością praktyczną. Następcą M1903 był karabin samopowtarzalny M1 Garand wprowadzony do uzbrojenia w 1936r, jednak podczas II wojny światowej nadal produkowano karabiny M1903A3 oraz M1903A4. Zdobyczne karabiny były wykorzystywane przez Niemców pod oznaczeniem Gewehr 249(a). Najdłużej wykorzystywaną w amerykańskich siłach zbrojnych wersją był karabin wyborowy M1903A4.

Warianty

  • M1903 Mk I - wersja przystosowana do wykorzystania zestawu Pedersen Device umożliwiającego przekształcenie karabinu w samopowtarzalną broń zasilaną nabojem pistoletowym kalibru 7,62mm.
  • M1903A1 - produkowana od 1930r wersja wyposażona w kolbę z szyjką wyprofilowaną w chwyt pistoletowy. Produkcję karabinu M1903A1 zakończono w 1939r.
  • M1903A2 - skonstruowana w latach 30. odmiana wykorzystywana jako lufa wkładkowa do dział.
  • M1903A3 - produkowana od 1942r wersja wyposażona w dużą ilość elementów wykonanych metodą tłoczenia. Karabin występuje w odmianie z szyjką kolby wyprofilowaną w chwyt pistoletowy oraz w odmianie z kolbą pozbawioną szyjki wyprofilowanej w chwyt pistoletowy. Zastosowano przyrządy celownicze składające się z muszki oraz celownika z przeziernikiem.
  • M1903A4 - wersja wyborowa skonstruowana na podstawie M1903A3. Karabin M1903A4 produkowano od 1942r. Broń wyposażona jest w zmodyfikowaną kolbę oraz celownik optyczny M73 lub M73B1 o powiększeniu 2,2x. Nie zastosowano natomiast mechanicznych przyrządów celowniczych. Celownik optyczny uniemożliwa ładowanie magazynka z łódek.

Pedersen Device

Pedersen Device (oficjalne oznaczenie US Automatic Pistol, Caliber .30, M1918) to skonstruowany przez Johna Pedersena podczas pierwszej wojny światowej zestaw umożliwiający przekształcenie karabinu M1903 Mk I w samopowtarzalną broń zasilaną nabojem pistoletowym kalibru 7,62mm. Broń po konwersji działała na zasadzie odrzutu zamka swobodnego. Zestaw składał się z komory zamkowej wkładanej do broni zamiast zamka karabinu oraz wymiennego dwurzędowego magazynka pudełkowego o pojemności 40 naboi. Magazynek dostawiany był od góry. Zestaw Pedersen Device nie został wykorzystany podczas pierwszej wojny światowej, natomiast w okresie międzywojennym większość zestawów zostało zniszczonych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki