FANDOM

Somaliland - nieuznawane państwo w Afryce Wschodniej na Półwyspie Somalijskim nad Zatoką Adeńską.
National Emblem of Somaliland

Godło Somalilandu

Flag of Somaliland.svg

Flaga

Somaliland graniczy z Ludową Republiką Dżibuti (LRD), Federalno Demokratyczną Republiką Etiopii (FDRE) oraz Somalią. Niepodległość kraju proklamowano w 1991 roku. Niepodległość ta nie została uznana przez żadne państwo. Jest to najbardziej stabilny region Somalii gdzie nie dochodzi do walk. Pierwszym prezydentem Somalilandu był Mohammed Ibrahim Egal który w latach 60-tych był premierem Somalii. Językiem używanym w kraju jest Somalijski i Arabski.

Somaliland posiada swoją własną walutę Szyling Somalilandu, który nie jest wymienialny z żadną inną walutą. Somaliland jako państwo nieuznawane nie może otrzymywać pomocy międzynarodowej. Jednym ze źródeł dochodów państwa jest przekaz pieniężny diaspory Somalilandczyków w Somalii, Europie, USA oraz krajach Zatoki Perskiej. W Somalilandzie swój oddział ma bank Banque pour le Commerce et l'Industrie z Dżibuti (LRD). W kraju działa kilku operatorów telefonii komórkowej, stacjonarnej oraz internetu m.in Telcom. Rolnictwo kraju opiera się na produkcji zboża lecz ze względu na pustynne położenie Somalilandu rolnictwo jest ograniczone.

Somalilamd jest odwiedzany przez turystów. Jedną z atrakcji turystycznych jest Art rock na Laas Gaal w Hargejsi. W 2000 roku 10 jaskiń zostało odkrytych przez francuskich archeologów.

Informacje

Dane podstawowe:

Prezydent Ahmed M. Mahamoud Silanyo
stolica Hargejsa
liczba ludności 3 500 000
powierzchnia 137 600 km²
gęstość zaludnienia 25 osób/km

Partie polityczne:

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • brak danych

Armia:

Siły Zbrojne Soamlilandu liczą 28 000 żołnierzy. Somaliland prócz wojsk lądowych posiada marynarkę wojenną oraz siły powietrzne. Somaliland jako część Somalii posiada embargo ONZ na broń, przez co rząd zamiast kupować nową broń remontuje starą. Niektórzy twierdzą że nowe uzbrojenie dla Somalilandu jest dostarczane z Etiopii (FDRE) i Jemenu przez port w Berberze. Marynarkę Wojenną Somaliland powołał dopiero w 2009 roku. Stacjonuje w porcie Berbera. Marynarka wojenna korzysta z małych łodzi motorowych uzbrojonych w karabiny maszynowe. Większość sprzętu dostarczyła Wielka Brytania. Marynarka Somalilandu jest aktywna w zwalczaniu piratów.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Somalilandu:

Galeria: