FANDOM

Sierra Leone - państwo w Afryce Zachodniej z dostępem do Oceanu Atlantyckiego.
736px-Coat of arms of Sierra Leone.svg

Godło Sierra Leone

Flag of Sierra Leone.svg

Flaga Sierra Leone

Sierra Leone graniczy z Gwineą i Liberią. Sierra Leone jest krajem nizinnym w większości poktytym lasem. Do Sierra Leone należy kilka wysp, z których największą jest Sherbo Island którą od lądu oddziela wąska cieśnina. Infrastruktura w kraju nie jest dobrze rozwinięta. Na 10 396 km dróg nieutwardzonych istnieje 904 km dróg pokrytych asfaltem. Długość linii kolejowych wynosi 84 km i służą wyłącznie do transportu surowców naturalnych. 

W starożytności na tereny obecnego Sierra Leone i krajów regionu przybył kartagiński żeglarz Hannon, który wracając do Kartaginy przywiózł mnóstwo zwierząt i niewolników. Pod bramy miasta zajechał rydwanem ciągniętym przez lwy przez co został zabity ponieważ uważano że ludzie których się słuchają zwierzęta są niebezpieczni. Pierwszym europejczykiem który wylądował u brzegów Sierra Leone był portugalczyk Pedro de Cintra. Kraj do którego przypłynął nazwano lwiema górami czyli Sierra Leone skąd się wzieła obecna nazwa kraju. Nazwa pochodzić miała od przypominającego ryk lwa odbijania się fal oceanu od górzystych brzegów. Z Sierra Leone przez 300 lat zostali pozyskiwani niewolnicy na prace do Ameryki. W regionie także kwitło piractwo. W 1787 roku Towarzystwo Antyniewolnicze wykupiło od władców plemiennych tereny przybieżne i założyli Freetown, obecną stolice kraju gdzie osiedlili się uwolnieni niewolnicy żyjący w Londynie. Pod koniec XVIII wieku rozpoczęła się brytyjska kolonizacja Sierra Leone, przede wszystkim przez The Sierra Leone Company Alexandra Falconbridge'a. W 1808 roku Sierra Leone stało się kolonią brytyjską, pozostając nią do 1961. Pierwszym premierem został Sir Milton Margai.

W 1971 roku proklamowano republikę. W latach 80-tych kraj pogrążył się w walkach wewnętrznych na skutek konfliktów plemiennych, korupcji i biedy. W 1991 roku w kraju wybuchła wojna domowa. Rządowi zbuntował się Zjednoczony Front Rewolucyjny (Revolutionary United Front - RUF) pod wodzą Fodaya Sankoha. Rebelianci w czasie wojny popełniali wiele zbrodni wojennych, ludność cywilna została zmuszana do wydobywania surowców mineralnych dzięki którym RUF kupował broń. Rebelianci byli także wspierani przez dyktatora LIberii Charlesa Taylora, który w zamian za broń przejmował część zysków z handlu surowcami. W maju 1997 roku miał miejsce zamach stanu - dotychczasowy prezydent Ahmad Tejan Kabbah został obalony, a na jego miejsce powołano majora J.P. Koromaha (wkrótce jednak Kabbah został przywrócony na stanowisko). W 1999 roku w Togo podpisano traktat na mocy którego 6 000 ochotników miało przywrócić ład i porządek w kraju. Rok później w Sierra Leone interweniowała brytyjska armia która ewakuowała swoich obywateli z Sierra Leone. W kraju interweniowały wojska ECOWAS składające się głównie z żołnierzy z Nigerii oraz Gwinei. W 2002 roku zakończyła się wojna domowa w czasie której zgineło 100 000 ludzi a 1,2 mln musiało zmienić miejsce zamieszkania (0,5 mln to uchodźcy). Ugrupowania rebelianckie się rozbroiły, a ich przywódcy wzięli udział w wyborach i uczestniczą w życiu politycznym kraju. Byli rebelianci, którzy nie potrafili się znaleźć w nowej rzeczywistości bądź nie znaleźli pracy, odpowiadają za drobną przestępczość i napady rabunkowe, przed którymi często przestrzegają mieszkańcy kraju. Sierra Leone jest jednym z najbiedniejszych państw na świecie mimo że posiada duże złoża surowców. Gospodarka opiera się głównie na wydobyciu diamentów (w Freetown znajduje się zakład obróbki diamentów). W kraju wydobywa się także boksyty, rutyl i tytan. Około dwóch trzecich ludności żyje z rolnictwa i rybołówstwa, jednak te dziedziny, podobnie jak cała gospodarka i infrastruktura są bardzo słabo rozwinięte. PKB na osobe nie przekracza 1000 USD. 

Informacje

Stolica Freetown
prezydent Ernest Bai Koroma
liczba ludności 6 150 000
powierzchnia 71 740 km²
PKB na osobe 941 USD
język urzędowy angielski
religie dominujące islam, aminizm
grupa etniczna dominująca Mende, Tenne, Limba

Partie polityczne:

  • brak danych

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Sierra Leone powołało swoje siły zbrojne w 1961 roku. Dzielą się one na wojska lądowe, siły powietrzne i marynarkę wojenną. Obecnie służy w nich 13 000 żołnierzy. Sierra Leone użyło swoich wojsk nie tylko w wojnie domowej i w walkach wewnętrzych ale także w czasie kryzysu kongijskiego w latach 60-tych. Obecnie Sierra Leone posiada swój kilkudziesięcioosobowy kontyngent w Somalii w ramach misji pokojowej AMISOM., oraz kontyngenr w Darfurze. Sierra Leone posiada zróżnicowany sprzęt zakupiony w ZSRR, Chinach (CHRL) oraz Europie zachodniej.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Sierra Leone:

Galeria:

użytkownik:Dominikier35 3 Lipiec 2013

Więcej z Fandomu

Losowa wiki