FANDOM

800px-POL Insygnia Sil Zbrojnych.svg.png

Insygnia SZRP

Siły Zbrojne Rzeczpospolitej Polskiej (SZRP) - siły i środki wydzielone przez państwo do zabezpieczenia jego interesów i prowadzenia walki zbrojnej.

SZ RP stoją na straży suwerenności Narodu Polskiego oraz jego bezpieczeństwa i pokoju. Mogą brać udział w zwalczaniu klęsk żywiołowych, działaniach antyterrorystycznych, akcjach poszukiwawczych, a także ratowania życia ludzkiego. Biorą też udział w oczyszczaniu terenów z materiałów niebezpiecznych pochodzenia wojskowego i unieszkodliwiają je. Zwierzchnictwo nad Siłami Zbrojnymi sprawuje prezydent RP, a ogólne kierownictwo zapewnia Minister Obrony Narodowej.

Podział:Edytuj

W trakcie tworzenia są Narodowe Siły Rezerwowe, które jednak nie są osobnym rodzajem Sił Zbrojnych RP, lecz mają na celu zapewnienie kadr dla uzupełnienia etatów w każdym z czterech rodzajów Sił Zbrojnych. Rodzaje Sił Zbrojnych składają się z jednostek wojskowych i związków organizacyjnych różnych rodzajów wojsk i służb. W skład Sił Zbrojnych wchodzi również Żandarmeria Wojskowa (ŻW)  jako ich wyodrębniona i wyspecjalizowana służba policyjna.

Stopnie wojskowe w SZ RP:Edytuj

Osobny artykuł - Stopnie wojskowe w Rzeczpospolitej Polskiej

Więcej z Fandomu

Losowa wiki