FANDOM

Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej (ros. Вооружённые Си́лы Росси́йской Федера́ции) – siły zbrojne Federacji Rosyjskiej. Zostały utworzone po rozpadzie Związku Radzieckiego.

Russian military

W dniu 7 maja 1992 roku na mocy ustawy Prezydenta Federacji Borysa Jelcyna utworzone zostało rosyjskie Ministerstwo Obrony dla wszystkich oddziałów armii wchodzących w skład RFSRR. Federacja Rosyjska należy do mocarstw nuklearnych. Według rankingu Global Firepower (2014r.) rosyjskie siły zbrojne stanowią drugą (po USA) siłę militarną na świecie z rocznym budżetem na cele obronne w wysokości 76,6 mld dolarów (2013r.).

Głównodowodzącym Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej jest prezydent Rosji (obecnie Władimir Putin), któremu podporządkowany jest Minister Obrony (od 6 listopada 2012 generał armii Siergiej Szojgu). Obecnie Armia Federacji liczy ok. 900 tys. żołnierzy, oraz 2 mln rezerwistów.

Wojska federacji podzielone są na 4 okręgi wojskowe, tj. Zachodni Okręg Wojskowy, Południowy, Centralny i Wschodni (uprzednio 6 okręgów wojskowych - Leningradzki Okręg Wojskowy, Moskiewski, Północnokaukaski, Nadwołżańsko-Uralski, Syberyjski i Dalekowschodni - oraz Kaliningradzki Okręg Specjalny). Szczególny status posiada utworzone w 2010 r. Zjednoczone Strategiczne Dowództwo Obrony Powietrzno-Kosmicznej. W skład marynarki wojennej wchodzą 4 Floty - Bałtycka (dowództwo w Bałtijsku), Północna (dowództwo w Siewieromorsku), Pacyfiku (dowództwo we Władywostoku) i Czarnomorska (dowództwo w Sewastopolu) - oraz Flotylla Kaspijska (dowództwo w Astrachaniu).

Podział

Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej dzielą się na:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki