FANDOM

Sako M95 (Rk 95 TP) – fiński karabin szturmowy. W niewielkiej ilości zakupiony przez armię fińską w drugiej połowie lat 90.

RK 95 TP

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń Sako M95
Państwo Finlandia
Producent SAKO
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy 1988 - 1990
Produkcja seryjna 1995 - 1998
Kaliber Nabój 7,62 x 39 mm
Długość (mm) 675
Masa (kg) 3,7
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600 - 750
Zasięg skuteczny (m) 150 - 300
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 715
Sako m95

Sako M95 z wyposażeniem

W stosunku do produkowanych wcześniej karabinów Valmet M62 i Valmet M76 zmodyfikowano gniazdo magazynka, urządzenie wylotowe i mechanizm spustowy. Karabin Sako M95 ma też nową kolbę składaną. Wszystkie karabiny tego typu są wyposażone w boczną szynę służącą so montażu celownika optycznego. W 1995 roku karabin Sako M95 został przyjęty do uzbrojenia armii fińskiej i otrzymał oznaczenie Rynnäkkökivääri 95 Taittoperä (Rk 95 TP), jednak zakupiono tylko niewielką ilość tych karabinów. Produkowano także wersję samopowtarzalną tej broni przeznaczoną na rynek cywilny (oznaczoną jako M95S).

Produkcję Sako M95 zakończono w 1998 roku. Wyprodukowane karabiny nadal znajdują się na uzbrojeniu fińskiej armii. Sako M95 był bronią samoczynno-samopowtarzalną. Automatyka broni działa na zasadzie odprowadzania gazów prochowych z długim skokiem tłoka gazowego. Zamek ryglowany przez obrót (2 rygle). Rękojeść przeładowania po prawej stronie broni, związana z suwadłem, odgięta do góry, wystaje ponad pokrywę komory zamkowej. Lufa gwintowana (cztery bruzdy prawoskrętne), zakończona urządzeniem wylotowym pełniącym rolę hamulca wylotowego i tłumika płomienia. Mechanizm spustowy z przełącznikiem rodzaju ognia. Skrzydełko bezpiecznika/przełącznika rodzaju ognia po prawej stronie komory zamkowej w pozycji zabezpieczonej zasłania wycięcie w którym porusza się rękojeść przeładowania. Magazynki 30 nabojowe, wymienne z AK. Kolba składana na bok komory zamkowej. Przyrządy celownicze mechaniczne, składają się z muszki i celownika krzywiznowego. Przyrządy celownicze zaopatrzone są w trytowe źródła światła ułatwiające strzelanie w nocy. Z boku komory zamkowej znajduje się szyna przeznaczona do montażu celowników optycznych i optoelektronicznych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki