FANDOM

Saddam Husajn Abdul al-Madżid al-Tikriti (arab. صدام حسين عبد المجيد التكريتي), (ur. 28 kwietnia 1937 roku w Al-Audży, zab. 30 grudnia 2006 roku w Bagdadzie) - z wykształcenia prawnik, iracki mąż stanu i polityk, prezydent i faktyczny dyktator Republiki Iraku (RI) w latach 1979-2003, premier Republiki Iraku w latach 1979-1991 oraz 1994-2003, sekretarz generalny irackiego oddziału Partii Socjalistycznego Odrodzenia Arabskiego (BAAS), przewodniczący Rewolucyjnej Rady Dowództwa i jedyny Marszałek Republiki Iraku.

280px-Iraq, Saddam Hussein

Saddam Husajn w 2000 roku

W 1980 roku rozpoczął wojnę z Iranem, która trwała do 1988 roku i do której był mniej lub bardziej jawnie namawiany oraz wspierany militarnie i politycznie przez Stany Zjednoczone (USA) oraz Związek Radziecki (ZSRR) obawiające się roprzestrzenienia się irańskiej rewolucji islamskiej. W czasie wojny Saddam Husajn przeprowadził operację „Anfal" skierowaną przeciwko Kurdom, podczas której jego armia przy milczącym poparciu krajów zachodnich zastosowała broń chemiczną.

W 1990 roku Irak wysunął roszczenia w stosunku do terytorium Kuwejtu. Saddam wydał rozkaz zajęcia jego terytorium siłą. ONZ nakazała Irakowi wycofanie się z Kuwejtu. Po upływie wyznaczonego terminu siły międzynarodowej koalicji w ramach Operacji Pustynna Burza (ang. Desert Storm), w której decydującą rolę odgrywały Stany Zjednoczone (USA) zadały armii irackiej klęskę oraz odbiły Kuwejt, po czym się zatrzymały. Po klęsce wybuchły powstania Kurdów i Szyitów. Wydawało się wtedy, że to koniec jego rządów, jednak armia iracka stłumiła powstania i Saddam Husajn zachował władzę.

Został obalony w kwietniu 2003 roku w czasie tzw. II wojny w Zatoce Perskiej - zbrojnej inwazji wojsk międzynarodowej koalicji na czele z USA i Wielką Brytanią, następnie skazany na smierć przez powieszenie wyrokiem Sądu Najwyższego z Iraku.

Saddam (arabski "Saddam" oznacza "wytrzymały") nie ma znaczenia w sensie europejskim. Husajn  - to nazwa ojca, podobnie przydomkiem, Abd al-Majid  - imię jego dziadka, i al-Tikriti  - wskazanie miasta Tikrit, w którym urodził się Saddam.

Michał Iljin (dyskusja) 13:56, gru 7, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki