FANDOM

52SKS-030170 8
SKS (Karabin samopowtarzalny Simonowa; Самозарядный Карабин Симонова СКС) – karabin samopowtarzalny kalibru 7,62 mm, konstrukcji radzieckiej, skonstruowany pod koniec II wojny światowej.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń SKS
Państwo ZSRR
Rodzaj Karabin samopowtarzalny
Prototypy 1944
Produkcja seryjna 1949 - 1956
Kaliber Nabój 7,62 x 39 mm
Długość (mm) 1021
Masa (kg) 3,85
Pojemność magazynka 10
Zasięg skuteczny (m) 500
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 735

Historia:

W 1943 roku, do radzieckich laboratoriów badawczych trafiły pierwsze egzemplarze niemieckiej broni na amunicję pośrednią. Były to karabinki MKb-42 i StG 44, stanowiące namacalny dowód sensowności idei lekkiej broni maszynowej. Szybko powrócono do przerwanych z powodu wojny prac nad radzieckim nabojem pośrednim i dokończono je w ciągu zaledwie roku. Powstał nabój pośredni wz. 1943 (7,62x39 mm). W 1944 roku rozpisano konkurs na konstrukcję karabinu strzelającego nowym nabojem. Z pięciu propozycji do produkcji wybrano karabin Simonowa, zwany też SKS (Самозарядный Карабин Симонова).

Na przełomie 1944 i 1945 roku wyprodukowano krótką ich serię doświadczalną. Z dobrym efektem sprawdzono je, w warunkach bojowych, na odcinku 1 Frontu Białoruskiego. W 1949 roku nowy karabin wprowadzono do uzbrojenia Armii Radzieckiej.

Konstrukcja:

SKS jest karabinem samopowtarzalnym (strzelającym tylko ogniem pojedynczym), działającym na zasadzie odprowadzenia gazów przez boczny otwór w ściance lufy. Zamek ryglowany jest przez przekoszenie jego tylnej części w dół. Mechanizm spustowo-uderzeniowy typu kurkowego. Zasilanie ze stałego, dwurzędowego magazynka o pojemności 10 nabojów. Jest on ładowany pojedynczymi nabojami lub z 10-nabojowej łódki. Jest to największa wada tej broni. Usunęli ją dopiero Chińczycy w swoim karabinie Typ 63, który jest przystosowany do zasilania z magazynków wymiennych. Broń wyposażona jest w płaski, składany bagnet przymocowany na stałe. Celownik krzywkowy z nastawami do 1000 m.

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki