FANDOM

Sig sg551 swat.jpg

SG 551 SWAT

SG 550 (Fass 90, Stgw 90) - karabin szturmowy zasilany amunicją 5,6 Gw Pat 90 (zamienną z 5,56 x 45 mm NATO), produkowany jest przez szwajcarską firmę Swiss Arms AG (dawniej Schweizerische Industrie Gesellschaft).

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń SG 550
Państwo Szwajcaria
Producent Swiss Arms AG
Rodzaj Karabin szturmowy
Prototypy lata 70 XX wieku
Produkcja seryjna 1986 - nadal
Kaliber Nabój 5,6 Gw Pat 90
Długość (mm) 998
Masa (kg) 4.1
Pojemność magazynka 5 / 20 / 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 700
Zasięg skuteczny (m) 650
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 980
SIG 552.jpg

SG 552 Commando

799px-Stgw 90.jpg

SG 550

Stgw 90 kurz.jpg

SG 551

W 1978 armia szwajcarska zaprezentowała wymagania dotyczące następcy karabinu SG 510 (zwany także Stgw 57, zasilany amunicją 7,5 x 55 Gp11). Rodzina broni miała zawierać kilka wariantów opartych na podstawowej, modularnej konstrukcji. Celem modernizacji miało być zmniejszenie masy z jednoczesnym zachowaniem lub polepszeniem celności na odległościach dochodzących do 300 m. Powstały dwa odrębne projekty: W+F C42 (stworzony przez Federal Arms Factory) oraz SG 541 (produkcji SIG). W lutym 1983 decyzja o przyjęciu do uzbrojenia szwajcarskiej armii SG 541 została ogłoszona publicznie (w październiku następnego roku przeprojektowany karabin został nazwany SG 550, a krótsza wersja SG 551). Karabin został przyjęty do służby w 1990 (stąd oznaczenie wojskowe Stgw 90). Do tej pory wyprodukowano około 600 000 sztuk tej broni.

SG 550 jest bronią działającą na zasadzie odprowadzenia części gazów prochowych przez boczny otwór w lufie. Ryglowanie zamka następuję poprzez obrót. Broń strzela z zamka zamkniętego. Regulator gazowy ma trzy tryby pracy: normalny, dla trudnych warunków i do wystrzeliwania granatów nasadkowych. Karabin ma obustronny przełącznik rodzaju ognia. Ma on cztery tryby: broń zabezpieczona, ogień pojedynczy, seria trójstrzałowa oraz ogień ciągły. Broń jest standardowo zasilana z pudełkowych magazynków 20 lub 30 nabojowych wykonanych z przeźroczystego tworzywa sztucznego.

Ciężka, kuta na zimno lufa jest zakończona tłumikiem płomienia, który służy także do wystrzeliwania granatów nasadkowych oraz do montażu bagnetu nożowego. Lufa ma 6 prawostronnych bruzd.

Karabin ma podświetlane trytem, regulowane przyrządy celownicze z nastawami 1, 2, 3 i 4 (odpowiada odległościom strzelania na 100, 200, 300 oraz 400m). Do karabinu można także zamontować dowolny celownik zgodny ze standardem STANAG 2324.

Wersje:Edytuj

  • SG 551 – Wersja z krótszą lufą (363 mm), nie ma możliwości montażu bagnetu i wystrzeliwania granatów nasadkowych.
  • SG 551-1P – karabinek policyjny. Ma przebudowane łoże oraz nie ma dwójnogu.
  • SG 551 SWAT – karabinek z możliwością montażu np. laserowego wskaźnika celu bądź oświetlenia taktycznego.
  • SG 551 LB – karabinek z przedłużoną lufą (454 mm), pozwalającą na wystrzeliwanie granatów nasadkowych i założenie bagnetu.
  • SG 552 Commando – karabinek ze skróconą lufą (226 mm), wentylowanym łożem oraz przeprojektowaną komorą zamkową. Wersja ta nie ma możliwości montażu bagnetu oraz wystrzeliwania granatów nasadkowych (opcje te ma SG 552 LB, wersja SG 552 Commando z przedłużoną lufą długości 346 mm).
  • SG 550 Sniper – karabin wyborowy z dwuoporowym spustem (siła spustu zredukowana z 35 do 15 N) i ciężką, kutą na zimno lufą o długości 650 mm. Jest on przystosowany do montażu celowników optycznych.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki