FANDOM

Special Air Service Regiment (SASR) - australijska elitarna jednostka sił specjalnych, wzorowana na brytyjskim SAS.

Aus-sasr

Odznaka SASR

Działająca od 20 sierpnia 1964 roku. Czerpie z tradycji Z Special Unit i Niezależnych Kompanii − australijskich jednostek sił specjalnych z czasów II wojny światowej. Do podstawowych zadań SASR należy prowadzanie działań rozpoznawczych oraz antyterrorystycznych. Są ponadto odpowiedzialni za drobne, wymagające dużej precyzji zadania, podczas gdy 2 Pułk Komandosów (2nd Commando Regiment) - sformowany z 4 batalionu królewskiego oddziału australijskiego (4th Batalion, Royal Australian Regiment) prowadzi szersze i większe działania. Mottem SARS jest "Kto ryzykuje, wygrywa" ("Who dares wins").

Zadania:Edytuj

Podczas rozpoznania rola SASR zwyczajowo opiera się na małych oddziałach patrolujących, mających za zadanie zinfiltrowanie nieprzyjacielskiego terytorium i szpiegowanie ruchów wrogich oddziałów. SASR najczęściej unika bezpośredniego kontaktu i atakowania nieprzyjaciela podczas wykonywania tego typu zadań, chociaż ma prawo wezwać wsparcie powietrzne i inne oddziały, by zniszczyć wrogie jednostki. Patrole SASR mogą być rzucane na wrogi teren z powietrza, wody (włączając w to łodzie podwodne), oraz z ziemi i dowiodły wysoką skuteczność podczas działań w dżungli i na pustyni.

W tych działaniach SASR specjalizuje się w bezpośrednich uderzeniach i odbijaniu zakładników, włączając w to abordaż na ruchome statki. W przeciwieństwie do działań rozpoznawczych, kontrterrorystyczna rola SASR nie koncentruje się tylko na założeniach zadania. SASR dysponuje Taktyczną Grupą Uderzeniową Zachodnią (Tactical Assault Group West), a 2 Oddział Komandosów Taktyczną Grupą Uderzeniową Wschodnią (Tactical Assault Group East). TAG West zajmuje się wyłącznie operacjami poza granicami Australii, podczas gdy TAG East wyłącznie tymi na terenie kraju.

Historia
Edytuj

PoczątkiEdytuj

Australijski SASR został uformowany 25 lipca 1957 roku jako 1'st Special Air Service Company, Royal Australian Regiment. SASR rozrastała się i uzyskała status oddziału 20 sierpnia 1964 ostatecznie już jako Australijski Special Air Service Regiment. Pierwsza misja SASR miała miejsce w 1965 jako, gdy częśćBrytyjskich Oddziałów Wspólnoty stacjonujących na Borneo, wzięli udział w wojnie z Indonezją. SASR
SASR 18sasrtraining1

Żołnierz SASR podczas treningu

wspólnie z brytyjskimi i nowozelandzkimi oddziałami próbował zapobiec infiltracji przez Indonezyjczyków na teren Malezji podczas operacji Wino (Operacja Claret), której celem było zepchnięcie wojsk Indonezji do defensywy. Wykorzystywana głównie do rozpoznania, SASR zadała śmierć przynajmniej 20 żołnierzom indonezyjskich sił w serii ataków po obu stronach granicy. W owym konflikcie zginęło trzech żołnierzy SASR - jeden przebity ciosem słonia, dwóch pozostałych utonęło podczas próby przekroczenia rzeki.

WietnamEdytuj

SASR przystąpiło do wojny wietnamskiej gdy 3 Eskadra rozlokowała się jako część 1 Australijskiej Grupy Zadaniowej (1st Australian Task Force) w kwietniu 1966. SASR miało zostać 'oczami i uszami' Australijskiej Grupy Zadaniowej prowadząc rozpoznania w sferze działań 1 ATF. Podobnie jak na Borneo, SASR współpracował ściśle z nowozelandzkim NZSAS, z którego do każdego oddziału australijskiego przydzielony został jeden Nowozelandczyk. Oddziały SASR krążyły po Wietnamie aż do wycofania się wojsk w 1971 roku. Australijskie i nowozelandzkie SAS zabiły od 492 do 598 wrogich żołnierzy tracąc jedynie dwóch ludzi podczas akcji i trzech w wyniku ostrzału wojsk sprzymierzonych. W tym czasie zanotowały znaczne sukcesy w swych działaniach. Wietnamczycy nazywali ich 'Widmami z dżungli'. Ostatni żołnierz australijskiego SAS uznany za zaginionego w akcji w 1969 po upadku z podejrzanie przeciętej liny, został odnaleziony martwy w sierpniu 2008 roku. SASR współpracowało także z Navy SEALs i US Army Special Forces i instruktorami w LRRP (Long Range Reconnaissance Patrol). Część członków SASR służyła wraz z supertajną SOG.

Afganistan i IrakEdytuj

SASR odegrało ważną rolę w Operacji Anaconda i podczas II wojny w Zatoce Perskiej.

Uzbrojenie:Edytuj

m.in:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki