FANDOM

SAS

Odznaka SAS

Special Air Service (SAS) - brytyjska jednostka specjalna założona w 1941 r. przez Davida Stirlinga. Początkowo pomyślana do przeprowadzania ataków dywersyjnych za liniami wroga w trakcie działań w Afryce północnej.

Osią myślenia taktycznego Stirlinga był zespół czterech komandosów, wszechstronnie przygotowanych, uzupełniających się wzajemnie. Na takich zespołach miał opierać się każdy większy oddział. SAS jest tajną jednostką specjalną uznaną przez światowych specjalistów za jedną z czołowych. Wraz z innymi brytyjskimi jednostkami specjalnymi, tj. Special Boat Service – obecnie liczebnie odpowiadający 22 Regimentowi zawodowemu SAS i Special Reconnaissance Regiment(SRR), tworzy trzon sił specjalnych Wielkiej Brytanii. Istnieją trzy jednostki o nazwie SAS:

  • 22 Professional Regiment of the Special Air Service – zawodowa jednostka wojskowa,
  • 21 SAS (The Artists)
  • 23 SAS będące formacjami Armii Terytorialnej (ang. TA).

Dwie pozostałe skupiają osoby zgłaszające się ochotniczo do służby w armii terytorialnej, stanowią naturalną bazę uzupełniania stanów osobowych w sytuacjach tego wymagających, na rzecz jednostki zawodowej. Służą w nich ludzie, którzy w swym czasie wolnym – a są to najczęściej wybrane weekendy – odbywają przysposobienie do działań bojowych. Podobny system przyjęli Australijczycy dla swojej bliźniaczej jednostki SASR. Pułk SAS (22 SAS) jest główną formacją specjalną Armii Brytyjskiej, pełni także bardziej specjalistyczną rolę szeroko rozumianej formacji do walki z terrorem i organizowania przedsięwzięć ratunkowych. Pomimo, iż nie jest jednostką ściśle kontrterrorystyczną, ukierunkowaną wyłącznie na operacje o profilu CT/HRU zalicza się do liderów tej formy działań specjalnych. Swego rodzaju wielozadaniowość w zakresie operacji specjalnych o najwyższym priorytecie stanowi inspirację dla centralnie podporządkowanych formacji specjalnych tworzonych współcześnie, tj.: polski GROM, kanadyjski JTF2, niemieckie KSK. Zdolność do wykonywania szerokiego spektrum działań bojowych o najwyższym priorytecie poza obszarem kraju, możliwości prowadzenia wywiadu we własnym zakresie (do pewnego stopnia), to idee leżące u podstaw tworzenia ww. formacji. Brytyjczycy są cenionymi konsultantami w swej dziedzinie, czego jednym z powodów jest olbrzymi zapas doświadczeń i intensywne, wszechstronne szkolenie. Nawet pomimo tego, że wobec rosnącego wyrafinowania i skomplikowania sposobów walki terrorystów, obecnie przeważają poglądy o koniecznej specjalizacji, np. w dziedzinie uwalniania zakładników. Wyrazem czego są chociażby operacje zwane przez Francuzów PROM: na dużych obiektach ze znaczną liczbą zakładników. Świat usłyszał o nich podczas operacji o kryptonimie "Nimrod".

MottoEdytuj

Motto jednostki brzmi Who Dares Wins, co można przetłumaczyć na: Kto Śmiały Ten Wygrywa lub: Kto się Odważy Ten Zwycięża.

UzbrojenieEdytuj

Pistolety Edytuj

  • M9
  • Glock 18
  • Glock 17C
  • USP
  • SIG-Sauer P226-228

Pistolety maszynoweEdytuj

Karabiny szturmoweEdytuj

Karabiny maszynowe Edytuj

Karabiny snajperskieEdytuj

GranatnikiEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki