FANDOM

Sar21 2
SAR-21 (Singapore Assault Rifle for the 21st century) – singapurski karabin automatyczny produkowany przez Singapore Technologies Kinetics od 1999 roku. Obecnie firma opracowuje serię broni NGCR mającą w przyszłości zastąpić SAR-21.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Broń SAR-21
Państwo Singapur
Producent ST Kineticks
Rodzaj Karabin automatyczny
Prototypy 1996
Produkcja seryjna 1999 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm
Długość (mm) 805
Masa (kg) 3,82
Pojemność magazynka 30
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 450-650
Zasięg skuteczny (m) 460
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 970

Firma Chartered Industries of Singapure (CIS) produkcję karabinów szturmowych rozpoczęła w 1972 roku od licencyjnego wytwarzania karabinów M16A1. W następnych latach powstawały nowe, już własne konstrukcje: SAR-80, SR88, SR88A, jednak żaden z tych karabinów nie zdobył większej popularności.

W latach dziewięćdziesiątych postanowiono podjąć prace nad skonstruowaniem nowego karabinu. Dodatkowym impulsem była zgłoszona przez singapurską armię konieczność wymiany wyprodukowanych w latach siedemdziesiątych karabinów M16A1. Nowy karabin miała opracować grupa konstruktorów CIS we współpracy ze specjalistami z Defence Technology Group i armii. Nowy karabin miał być zbudowany w układzie bullpup.

Pierwsza prezentacja karabinu SAR-21 miała miejsce w 1999 roku na targach DSEI. Tego samego roku rozpoczęto produkcję seryjną. Karabin SAR-21 jest indywidualną bronią samoczynno-samopowtarzalną zbudowaną w układzie bullpup. Zasada działania automatyki oparta o wykorzystanie energii gazów prochowych odprowadzanych przez boczny otwór lufy. Suwadło stanowi jedną całość z długim tłokiem gazowym i jest prowadzone wewnątrz komory zamkowej na wąskich prowadnicach. Wewnątrz komory zamkowej umieszczono kompozytową płytkę chroniącą strzelca w przypadku rozerwania lufy. Ryglowanie przez obrót zamka w lewo (dwa rygle). Mechanizm spustowy kurkowy umożliwia strzelanie ogniem pojedynczym i seriami, połączony z mechanizmem uderzeniowym listwą metalową. Bezpiecznik ma postać kołka przechodzącego przez kanał umieszczony w miejscu połączenia osłony spustu i komory zamkowej. Przełącznik rodzaju ognia także ma postać kołka i jest umieszczony w tylnej części kolby-komory zamkowej (za magazynkiem). Rękojeść przeładowania umieszczona na szczycie komory zamkowej. Zasilanie z dwurzędowych magazynków łukowych o pojemności 30 naboi. Przyrządy celownicze składają się z integralnych celowników: optycznego o powiększeniu 1,5x (umieszczony w uchwycie do przenoszenia broni) i laserowego (umieszczony w łożu). Awaryjnie można użyć prostych mechanicznych przyrządów celowniczych składających się z muszki i szczerbinki, umieszczonych na obudowie celownika optycznego.

Wersje:Edytuj

  • SAR-21 – wersja standardowa wyposażona w integralny celownik optyczny (powiększenie 1,5x lub 3x) i laserowy wskaźnik celu.
  • SAR-21 LMG – strzelający z zamka otwartego ręczny karabin maszynowy. W stosunku do modelu podstawowego wydłużono lufę i dodano dwójnóg.
  • SAR-21 Sharpshooter – wersja lekkiego karabinu wyborowego. Posiada wydłużoną lufę i dwójnóg. Celownik optyczny o powiększeniu 3x.
  • SAR-21 GL – wersja z granatnikiem podlufowym M203 lub 40GL.
  • SAR-21 MMS – (początkowo oznaczana jako P-rail, obecnie to oznaczenie nosi inna wersja) wersja pozbawiona integralnego celownika optycznego. W jego miejscu znajduje się szyna Picatinny. W miejscu łoża znajdują się trzy następne krótsze szyny. Rękojeść przeładowania została przeniesiona na lewą stronę komory zamkowej.
  • SAR-21 P-rail – wersja pozbawiona integralnego celownika optycznego. W jego miejscu znajduje się szyna Picatinny. Łoże takie samo jak w wersji standardowej. Rękojeść przeładowania po lewej stronie broni.

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki