FANDOM

Federacja Rosyjska (FR), ros. Российская Федерация (РФ) - państwo związkowe rozciągające się od wschodniej Europy poprzez północną część Azji po Ocean Spokojny.

479px-Coat of Arms of the Russian Federation.svg.png

Godło Federacji Rosyjskiej

800px-Flag of Russia.svg.png

Flaga Federacji Rosyjskiej

Federacja Rosyjska jest podzielona na 46 obwodów, 22 republiki, 9 krajów, 2 miasta wydzielone, 1 obwód autonomiczny oraz 4 okręgi autonomiczne. Rosja jest największym pod względem wielkości państwem świata. Jej terytorium jest większe od Europy, Australii i Antarktydy. Pod względem liczby ludności zajmuje 9. miejsce na świecie.

Geografia:

Europejską część Rosji zajmuje Nizina Wschodnioeuropejska. W jej części północnej dominuje krajobraz polodowcowy. Najwyższymi wzniesieniami niziny są wzgórza Wałdaj, gdzie znajdują się źródła najdłuższej w Europie rzeki Wołgi oraz Dniepru i DźwinyEuropejską część Rosji od azjatyckiej oddzielają góry Ural. Na wschód od Uralu rozciąga się Nizina Zachodniosyberyjska o powierzchni około 3 mln km², która rzeką Jenisej przechodzi w Wyżynę Środkowosyberyjską.

18 marca 2014 roku do Federacji Rosyjskiej został oficjalnie przyłączony Krym (do 1954 roku etniczne i historyczne terytorium Rosji i następnie ZSRR), który dzień wcześniej proklamował niepodległość i oderwanie się od Ukrainy za czym opowiedzieli się w referendum 16 marca 2014 roku obywatele byłej ukraińskiej Autonomicznej Republiki Krymu. Odbyło się to w ramach traktatu między Rosją, a Krymem o przyjęciu Republiki Krymu do Federacji Rosyjskiej.

800px-Dmitry Medvedev and Vladimir Putin-1.jpg

Prezydent Federacji Rosyjskiej Władimir Putin (po prawej) wraz z premierem Dymitrem Miedwiediewem (po lewej)

Gospodarka:

Ze względu na olbrzymie terytorium, liczbę ludności oraz ogromne zasoby naturalne Rosja należy do największych gospodarek świata. W 2011 roku pod względem całości PKB liczonego według parytetu siły nabywczej Rosja zajęła siódme miejsce na świecie. Rosja dysponuje trzecimi największymi rezerwami walutowymi na świecie (po Chinach i Japonii). W 2011 roku rezerwy w walutach zagranicznych i złocie sięgnęły 513 mld $. Rosyjskimi towarami eksportowymi są: ropa naftowa, gaz ziemny, rudy żelaza i innych metali, drewno, węgiel kamienny, produkty rolnicze, stal i żelazo, broń, maszyny. Rosja stanowi największego na świecie eksportera ciężkiej broni konwencjonalnej. Główne kierunki eksportu w latach 2005–2009 to: Chińska Republika Ludowa (CHRL) (35%), Indie (RI) (24%) i Algieria (ARLD) (11%). Ropa, gaz, metale i drewno stanowią ponad 80% eksportu, co powoduje dużą wrażliwość gospodarki na wahania światowych cen surowców. Rosja posiada największe na świecie zasoby naturalne i źródła energii.

Federacja Rosyjska jest członkiem wielu międzynarodowych organizacji, m.in. Rady Bezpieczeństwa ONZWspólnoty Niepodległych Państw (WNP)Organizacji Układu o Bezpieczeństwie Zbiorowym (OUBZ) i odgrywa znaczącą rolę w polityce światowej.

Informacje

Dane podstawowe:

Kraj

Rosja
Stolica Moskwa
Prezydent Władimir Putin
Szef rządu Dmitrij Miedwiediew
Liczba ludności 144 881 354
Powierzchnia (km²) 17 153 100
PKB na osobę (USD) 10 522
Jednostka monetarna Rubel rosyjski
Największe miasta
  • Moskwa 11 514 000
  • Sankt-Petersburg 4 849 000
  • Nowosybirsk 1 410 000
  • Jekatierinburg 1 344 000
  • Niżnyj Nowogorod 1 271 000

Organizacje paramilitarne:

Przedsiębiorstwa Zbrojeniowe:

Armia:

Siły Zbrojne Federacji Rosyjskiej zostały utworzone na bazie Armii Radzieckiej po rozwiązaniu ZSRR. Federacja Rosyjska należy do mocarstw nuklearnych.
Russian military.png

Godło Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej

Głównodowodzącym Sił Zbrojnych Federacji Rosyjskiej jest prezydent Rosji (obecnie Władimir Putin), któremu podporządkowany jest Minister Obrony (obecnie Siergiej Szojgu).
Żołnierze rosyjscy..jpg

Żołnierze Armii Rosyjskiej

W 2010 roku wojsko rosyjskie liczyło 1,027 mln żołnierzy oraz 754 tys. rezerwistów. Liczba ludności zdolna do służby wojskowej w 2007 roku wynosiła 50,2 mln osób. Wydatki na zbrojenia w 2009 roku wyniosły 61 mld $, czyli 3,4% ówczesnego PKB Rosji.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Rosji:

Zobacz - Rosyjska broń

Rosyjskie przedsiębiorstwa zbrojeniowe i lotnicze:

Biografie:

Przywódcy:

  • Borys Jelcyn
  • Dymitr Miedwiediew
  • Władimir Putin

Konstruktorzy:

Galeria:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki