FANDOM

Roman - rumuńskie zakłady motoryzacyjne z siedzibą w mieście Braszow.

Przedsiębiorstwo specjalizuje się w produkcji autobusów i ciężarówek, także dla wojska.

W Braszowie istniała od 1921 roku wytwórnia lokomotyw i wagonów o nazwie Astra. Później zmieniono nazwę na România Locomotiv (Romloc). Od 1940 roku Astra produkowała uzbrojenie oraz amunicję i to ona została
Romandacileś

Wojskowa ciężarówka Roman-DAC 665

zobligowana do produkcji ciężarówek. W 1948 roku została przemianowana na Steagul Rosu, co – w tłumaczeniu na język polski – oznacza Czerwony Sztandar. W 1954 roku zakłady wypuściły na drogi pierwsze ciężarówki na licencji ZiS-a o nazwie SR 101. W 1967 roku ogłoszony został przetarg na produkcję nowego modelu o ładowności 12-18 ton z silnikiem Diesla. Zwycięzcą przetargu została niemiecka firma MAN, a obecna nazwa firmy to skrót od Romania MAN. Roczna produkcja wynosiła około 20 tysięcy pojazdów i trafiała w większości na eksport do krajów RWPG i krajów afrykańskich. Ciężarówki Romana służą w Armii Rumuńskiej nie tylko do transportu żołnierzy, ale także jako nośniki do haubic ATMOS 2000.W 2005 roku firma podpisała kontrakt na dostarczenie ciężarówek dla Armii Iraku. Obecnie w fabryce Roman wytwarzane są pojazdy komunalne, cysterny, wywrotki, wozy dla leśnictwa, dźwigi, pojazdy strażackie i militarne. W 2006 roku zaprezentowano autobus o nazwie Roman 17.280 HOCLL.

Informacje

Produkty:

  • SR 101
  • DAC 665