FANDOM

Historyczne państwo na terenie meksykańskiego półwyspu Jukatan istniejące w latach 1838-1848.Stolicą kraju była
Flag of the Republic of Yucatan.svg

Flaga

Merida.Państwo powstało na skutek w zamieszek w meksykańskich regionach autonomicznych.Jukatan był jednym z nich.W 1838 rebelianci w mieście Tizimin ogłosili niepodległość Jukatanu.Zgromadzony rok później lokalny kongres uchwalił secesje od meksyku.W 1841 prezydent Meksyku przysłał emisariusza w sprawie powrotu Jukatanu do Meksyku.Władze Jukatanu nie zgodziły się na powrót do Meksyku a w kraju uchwalono konstytucje.W 1843 prezydent Meksyku ogłosił blokade morską Jukatanu i wysłał wojska na półwysep.Zawarto porozumienie na mocy którego Jukatan był regionem autonomicznym Meksyku.W 1845 zniesiono autonomie co doprowadziło do drugiej secesji Jukatanu.W 1847 doszło do rewolty Majów prosił o pomoc USA,Wielką Brytanie i Hiszpanie w zamian za oddanie władzy jednemu z państw.Ostatecznie w 1848 Jukatan powrócił do Meksyku a bunt Majów trwał jeszcze do 1910 roku.

Jukatan był krajem wczesnokapitalistycznym.Jego jedynym przywódcą był Santiago Méndez Ibarra.Powierzchnia państwa wynosiła 139,426 km2.W kraju żyło 504 000 ludzi.Walutą Jukatanu było Peso.