FANDOM

Republika Gagauska - historyczne państwo nieuznawane w Europie Wschodniej.

Flag of Gagauzia.svg

Flaga Republiki Gagauskiej

Państwo istniało w latach 1990-94 na terenie obecnej Mołdawii. Zalążkiem republiki była organizacja społeczna Gagauz halki powstała w 1988 roku. Szybko przerodziła się w ruch polityczny. 19 sierpnia 1990 ogłoszono deklarację niepodległości nowego państwa. Po upadku Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (ZSRR) Gagauzja znalazła się na terytorium Mołdawii, która nie uznała secesji. W październiku 1990 roku wojska Mołdawskie ruszyły do Gagauzji celem jej zajęcia jednak marsz wojsk rosyjskich z Bołgradu uniemożliwił zdławienie secesji. W sierpniu 1991 roku aresztowano liderów gagauskich S. Topala i M. Kendigelyana. 23 grudnia 1994 roku parlament Mołdawii przyjął ustawę na mocy której Gagauzja stała się regionem autonomicznym Mołdawii.

Stolicą socjalistycznej republiki był Komrat, językiem urzędowym był rosyjski i gagauski. Namiastką sił zbrojnych Gagauzji był 400-osobowy batalion Budziak. Obszar republiki w czasie jej istnienia jak i obecnie był zamieszkiwany przez Gagauzów, Rosjan, Mołdawian, Bułgarów i Polaków.

Obecnie Gaguzja jest republiką autonomiczną stanowią częśc Mołdawii gdzie panują silne nastroje separatystyczne i prorosyjskie. Parlament autonomicznej republiki domagał się od Mołdawii uznania Abchazji oraz Osetii Południowej. W 2015 roku parlament ten uchwalił rezolucję na mocy której Gagauzja ogłosi niepodległość jeśli Mołdawia zostanie zaanektowana. Władze Mołdawii uznały decyzję za wykraczającą poza kompetencje parlamentu Gagauzji i zagroziły jego rozwiązaniem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki