FANDOM

Renault R-35 - czołg lekki konstrukcji francuskiej z okresu II wojny światowej, następca czołgu Renault FT-17.
R35

Czołg lekki Renault R-35

Renault R35

Czołg lekki Renault R-35

W 1933 roku Komisja Konsultacyjna Uzbrojenia (franc. Commission de Vincennes) przedstawiła wymagania dla nowego czołgu wsparcia piechoty. Firma Renault, jako pierwsza przedstawiła prototyp czołgu spełniającego wymagania. W listopadzie 1934 roku zaprezentowała czołg prototypowy o oznaczeniu Renault ZM. Pojazd ten bazował na elementach podwozia zaczerpniętych z czołgów AMR, a uzbrojenie składało się z dwóch umieszczonych w wieży karabinów maszynowych. Początkowo zmontowano trzy prototypy, które różniły się wyglądem i uzbrojeniem od późniejszych czołgów produkowanych seryjnie. Po pierwszej serii prób wojskowych czołgi poddano modyfikacji tak, aby odpowiadały zaostrzonym kryteriom, jakim miał odpowiadać nowy czołg wsparcia piechoty armii francuskiej. Zmieniono m.in. wieżę i uzbrojenie, zwiększono opancerzenie. Tak zmodyfikowane czołgi zostały w kwietniu 1935 roku przyjęte na uzbrojenie.

Brały one udział w II wojnie światowej po stronie broniących się wojsk polskich i francuskich. Część z czołgów została przejęta przez III Rzeszę Niemiecką, która na bazie R-35 opracowała własne warianty czołgów. Renault R-35 był także używany także przez sojuszników Hitlera takich jak Węgry, Rumunia, Bułgaria, prawdopodobnie Chorwacja. W R-35 wyposażona była jugosławiańska partyzantka komunistyczna dowodzona przez Josifa Broz Tito.

W swoim okresie Renault R-35 był nowoczesnym czołgiem. Pancerz czołgu składał się z trzech elementów odlewanych o znacznej na owe czasy grubości dochodzącej do 58 mm. Wieża była również odlewana o maksymalnej grubości 45 mm. Grubość pancerza i jego uformowanie były zaletą R-35. Wadą natomiast było zamontowanie wieży jednoosobowej przez co dowódca czołgu był na polu walki obciążony wieloma obowiązkami: wyszukiwaniem celu, ładowaniem, celowaniem, obracaniem wieży, dowodzeniem czołgiem, a czasami w przypadku dowódców plutonów, kompanii również dowodzeniem pododdziałem. Silnik czołgu miał tendencję do przegrzewania się, a układ jezdny do „odparzania się” gumowych elementów. Za problem stanowiła także 37
Renault r35 web

Czołg Renault R-35 w muzeum

milimetrowa armata Puteaux SA 18, która została opracowana jeszcze w czasach I wojny światowej, więc miała już nieskuteczną siłę rażenia. Armatę SA 18 w późniejszym czasie zastąpiono nową armatą 37 mm SA 38 o długości 33 kalibrów. Wymusiło to również zmiany w konstrukcji wieży, zamontowano też nowe przyrządy obserwacyjne. Starą wieżę APX-R zastąpiono wieżą APX-R1. Pierwsze wieże zaczęto montować od początku 1940 roku, na części czołgów od końca 1939 roku montowano dodatkowy karabin przeciwlotniczy MAC kalibru 7,5 mm, którego obsługą zajmował się dowódca czołgu.
R-35-

Czołgi Renault R-35 na polu walki

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Francja
  • Typ pojazdu: czołg lekki
  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1934
  • Produkcja: 1935 - 1940
  • Wyprodukowane egzemplarze: ok. 1611szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Uzbrojenie główne: armata Puteaux SA 18 L/21 kal. 37 mm, później SA 38 L/33 kal. 37 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: karabin maszynowy Chatellerault Mle 31 kal. 7,5 mm 
  • Silnik: silnik gaźnikowy, 4-cylindrowy Renault 447 o mocy 82 KM
  • Pancerz: łączony śrubami z płyt odlewanych, grubość: 8-58 mm
  • Długość: 4,01 m
  • Szerokość: 1,85 m
  • Wysokość: 2,10 m
  • Prześwit: 0,34 m
  • Masa całkowita: 10 400 kg
  • Prędkość maks.: 23 km/h
  • Zasięg: 138 km (na szosie), 80 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 150 l

Wersje:Edytuj

Francuskie:Edytuj

  • Renault R-40 - w maju 1938 roku określono potrzebę rzekonstruowania układu jezdnego czołgu, aby wyeliminować wady zawieszenia. Nad projektami pracowały dwie firmy – Renault w Billancourt i AMX (Atelier de Construction d’Issyles-Molineaux). Firma Renault opracowała dwa prototypy, a AMX jeden. Po serii prób wybrano prototyp AMX ze względu na większą stabilność zawieszenia i lepsze właściwości terenowe pojazdu. Zaproponowane rozwiązanie zawieszenia opierało się na wcześniejszych konstrukcjach czołgu Renault NC-1 i Char B. Nie było więc to rozwiązanie nowoczesne. Powodowało m.in. wzrost masy pojazdu oraz większe zużycie paliwa. Mimo to czołg został przyjęty do uzbrojenia 16 lutego 1939 r. pod oznaczeniem Char légere model 1935R modifié 1939. Produkcję rozpoczęto w zakładach Renault na początku w roku 1940, stąd oznaczenie R-40. Do upadku Francji wyprodukowano 120 czołgów. Wszystkie czołgi zostały wyposażone w doczepiane ogony ułatwiające pokonywanie przeszkód terenowych oraz nową wieżę APX-R1.

Niemieckie:Edytuj

  • PzKpfw 35R 731 (f) - zdobyczne (po klęsce Francji w czerwcu 1940 roku) francuskie czołgi R-35 (w liczbie 800 - 843szt.). Wykorzystywano je w drugorzędnych kierunkach działań, policji i oddziałach bezpieczeństwa na okupowanych przez III Rzeszę terenach, jednostkach SS, do ochrony lotnisk. Były również w składzie sił okupacyjnych na wyspach kanału La Manche.
Pzkpfw r35

Działo samobieżne 4,7 cm Pak (t) auf PzKpfw 35 R (f) powstałe na bazie R-35

  • Pak (t) auf PzKpfw 35 R (f) - działo samobieżne Pak (t) kalibru 47 mm. W ten sposób przebudowano 174 pojazdy z czego 26 to pozbawione wieży wozy dowódcze które wyposażono w km-y MG 34. 
  • Farschulwagen - pojazd nauki jazdy.
  • Mörserzugmittel 35R (f), (Artillerie Schlepper 35R (f) - transportery amunicji do haubic 105 mm.
  • Munitionsschlepper 35R (f) - ciągnik artyleryjski do haubic 105 mm.

Użytkownicy:Edytuj

  • Francja
  • Polska (RP) - 119 szt. R-35 i 61 R-40
  • III Rzesza Niemiecka - zdobyczne, wiele przebudowanych
  • Włochy - lokalne oznaczenie Carro Armato R-35, zdobyczne od Francji
  • Turcja - 100 szt.
  • Jugosławia - 50-54 szt. używane przez antyfaszystowską partyzantkę Broz Tity
  • Rumunia - 40 szt.
  • Bułgaria - 40 szt.lokalne oznaczenie Reno, przekazane przez Niemców
  • Węgry - 2-3 szt. używane do szkoleń dotarły na Węgry z wycofującym się Wojskiem Polskim.

Użytkownik:Dominikier35 11 październik 2013 17:23

Więcej z Fandomu

Losowa wiki