FANDOM

755px-Renault-FT17-Saumur.0004gw9y.jpg
Renault FT-17 (Renault FT Modèle 1917) - czołg lekki konstrukcji francuskiej z okresu I wojny światowej.
Renault-ft-17-tank.jpg
Ft17 1033.jpg
Czołg Renault FT-17 został skonstruowany w 1917 roku. Był to pierwszy czołg o klasycznej konstrukcji – typowej dla prawie wszystkich konstruowanych później do czasów obecnych czołgów. Konstrukcja ta charakteryzowała się przedziałem bojowym (załogi) z przodu, uzbrojeniem w obrotowej wieży i przedziałem napędowym z tyłu. Czołg ten przeznaczony był do wsparcia piechoty, dlatego rozwijał niewielką prędkość. Jego niewielkie rozmiary, będące zaletą, powodowały pewne problemy w pokonywaniu okopów i transzei, co starano się zniwelować za pomocą "ogona" – specjalnej konstrukcji montowanej z tyłu kadłuba.

Czołgi FT-17 były szeroko używane w bitwach końca I wojny światowej, począwszy od ich debiutu 31 maja 1918. Spośród 2.697 czołgów (wyprodukowanych w czasie wojny) 356 zostało zniszczonych przez artylerię, 13 przez miny, 70 z innych przyczyn. Był najskuteczniejszym czołgiem tej wojny.

Po I wojnie były one szeroko eksportowane – używane były w większości państw posiadających wojska pancerne, często jako ich pierwsze czołgi. Większość z wyprodukowanych czołgów znajdowała się wciąż w służbie jeszcze w chwili wybuchu II wojny światowej, głównie w armii francuskiej, chociaż wówczas były one już przestarzałe.

Renault FT-17 były także pierwszymi czołgami na wyposażeniu Wojska Polskiego. W 1919 w Armii Polskiej gen. Hallera we Francji utworzono 1 Pułk Czołgów, wyposażony w 120 czołgów FT-17. W czerwcu 1919 pułk czołgów razem z armią gen. Hallera, wrócił do Polski, z całym wyposażeniem. Dawało to Polsce prawdopodobnie czwarte miejsce na świecie pod względem posiadanych sił pancernych. Używane były następnie w wojnie polsko-radzieckiej w 1920 roku. W momencie wybuchu II wojny światowej armia polska posiadała jeszcze 102 czołgi tego typu. Zostały one użyte w składzie trzech kompanii czołgów lekkich (wolnobieżnych) oraz jako drezyny pancerne w składzie pociągów pancernych.

Podczas wojny zimowej między ZSRR a Finlandią, fińskie wojska dysponowały ok. 30 czołgami Renault FT-17. Oczywiście te już przestarzałe czołgi ustępowały radzieckim BT i T-26.
TankRenaultFT-17 eo.jpg

Czołgi FT-17

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:

  • Załoga: 2 osoby
  • Prototypy: 1916
  • Produkcja: 1917–1919
  • Wyprodukowane egzemplarze: ok. 4000szt.

Dane techniczne:
Edytuj

  • Uzbrojenie główne: armata Puteaux SA 18 L/21 kal. 37 mm lub km kal. 8 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: ...
  • Silnik: silnik gaźnikowy, 4-cylindrowy Renault 18CV o mocy 35 KM
  • Pancerz: nitowany z płyt walcowanych, grubość: 6-22 mm
  • Długość: 5,00 m (całkowita) 4,10 m (kadłuba)
  • Szerokość: 1,74 m
  • Wysokość: 2,37 m
  • Prześwit: 0,43 m
  • Masa całkowita: 6 890 kg (wersja z działkiem), 6 500 kg (wersja z karabinem maszynowym)
  • Prędkość maks.: 7,7 km/h (na szosie), 6 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 35 km
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki