FANDOM

Ratko Mladic (ur. 1942 r.) - serbski wojskowy, dowódca serbskich bośniaków.

Ratko-Mladic-1

Ratko Mladic

Kierował oblężeniem Sarajewa w 1992 roku i masakrą w Srebrnicy. Aresztowany za zbrodnie wojenne przez Międzynarodowy Trybunał Karny dla Byłej Jugosławii. Jest postacią kontrowersyjną, przez jednych określany jest bohaterem narodowym, zaś przez innych okrutnym zbrodniarzem wojennym.

Młodość

Ratko Mladić urodził się 12 marca 1942 roku w bośniackiej wsi Božanovici. Jego ojciec był wojskowym dowódcą partyzantki bośniackich Serbów walczących głównie przeciwko chorwackim faszystom. Zgodnie z rodzinnymi tradycjami młody Mladić został żołnierzem. Po ukończeniu szkoły wojskowej w 1965 roku został oficerem Jugosłowiańskiej Armii Ludowej.

Służba w wojsku

Ratko Mladic awansował na generała. Gdy w 1992 roku niepodległość poklamowała Bośnia i Hercegowina oddziały Mladica stały się wrogiem muzułmańskiego rządu. 2 Maja 1992 roku wojska Mladica rozpoczeły oblężenie Sarajewa które trwało do 1996 roku. W czasie oblężenia pociski artyleryjskie zniszczyły wiele budynków a gruzy spadały na cywilów. Sam Mladic zamieszkał w jednej z Serbskich dzielnic Sarajewa Pofalici, lecz dom w którym mieszkał został spalony. Część serbów wdarła się do miasta gdzie powstała tzw. Aleja Snajperów. Snajperzy Mladica często zamiast strzelać do Bośniackich żołnierzy zabijali dzieci i kobiety chcące robić zakupy. Prócz oblężeniem Sarajewa oddziały Mladica zajmowały się przejmowaniem Bośnii i Hercegowiny. Oddziały Rebubliki Serbskiej (państwo istniejące w latach 1992-1995 w północnej Bośnii i Hercegowinie) i Jugosławiańskiej Armii Ludowej zajeły 2/3 terytorium nowego państwa. Na przejmowanych terenach żołnierze zabijali mężczyzn i gwałcili muzułmańskie kobiety.

Serbowie opanowali również miasto Srebrenica gdzie żyli Bośniacy. Gdy Mladic odwiedził obóz dla uchodżców w
RatkoMladic AFP V

Ratko Mladic z żołnierzami

tym mieście powiedział do dzieci Generał Mladić tu jest. Nikt was nie skrzywdzi. Te słowa okazały się nieprawdą o czym świadczy masakra w Srebrenicy. Holenderscy żołnierze ONZ którzy ochraniali tłum cywilów bez oporu oddali ich w ręce odziałów Mladica. Setki osób próbujących uciekać z obozu zostało zabitych, na wielu kobietach dopuszczono się gwałtu. 12 lipca Serbowie zaczęli oddzielać kobiety od mężczyzn w wieku 12 do 77 lat i rozwozić ich w innych kierunkach przy pomocy autobusów. Męska część uchodźców z Potoczari została w ciągu najbliższych kilku dni zamordowano i pochowana w masowych grobach. Oficjalna liczba ofiar masakry to 8000 zabitych. Z masowych grobów odnaleziono 3200 osoby, wielu ludzi zginęło w czasie walki z oddziałami serbskimi. Serbska strona uważa statystykę za zawyżoną. Masakra w Srebrenicy była pierwszym ludobójstwem w europie od czasów II wojny światowej.

Ściganie Mladica

Przed aresztowaniem prezydenta Slobodana Miloševicia Mladicowi nie groziło zagrożenie ze strony wymiaru sprawiedliwości. Spotkać go można było w miejscach publicznych takich jak stadiony czy restauracje. Do grudnia 2005 roku dostawał wojskową emeryture. Gdy Milosevic stracił władze Mladic nie czuł się bezpiecznie i musiał się ukrywać. Według niektórych źródeł jego schronieniem był powojenny bunkier w Han Pijesak. Mógł też się chować na terenach dzisiejszej Czarnogóry. Rodzina zbrodniarza usilnie starała się o uznanie śmierci Ratko Mladicia. Twierdziła też, że od 7 lat nie miała z nim kontaktu. 8 września 2010 roku serbski sąd odrzucił wniosek rodziny.

Mladic2

Ratko Mladic w Hadze

Aresztowanie

Ratko Mladic został aresztowany 26 maja 2011 roku w miejscowości Lazarevo w regionie autonomicznym Wojwodina. Zbrodniarz ukrywał się pod nazwiskiem Milorad Komadić. 31 maja 2011 roku Mladic został  poddany ekstradycji z Serbii do Holandii gdzie swoją siedzibe posiada Międzynarodowy Trybunał Karny. Obecnie trwa proces zbrodniarza.