Fandom

Wiki Uzbrojenie

RPK

1379stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
800px-Soviet RPK.jpeg
800px-Iraq RPK Machine Gun.jpg
800px-Batalionul 191 infanterie 50.jpg
RPK - ręczny karabin maszynowy konstrukcji radzieckiej, pochodna AKM. Następca karabinu RPD.
Machine Gun RPK.jpg

Jednocześnie z wprowadzeniem do uzbrojenia uniwersalnego karabinu maszynowego PK/PKS do uzbrojenia przyjęto ręczny karabin maszynowy RPK. Nowy rkm miał być uzbrojeniem tych pododdziałów dla których PK/PKS był zbyt ciężki (np. spadochroniarzy). Armia Radziecka dysponowała już co prawda odpowiednim rkmem – RPD, ale nie cieszył się on specjalnym uznaniem (problemy z niezawodnością). Ponadto uznano że najlepszym rozwiązaniem będzie broń zasilana z takich samych magazynków jak standardowy karabin AK i AKM.

Konstrukcje nowego karabinu maszynowego oparto na AKM (unowocześniona wersja AK) dokonując tylko niezbędnych zmian. Na wydłużonej lufie o pogrubionych ściankach zamontowano dwójnóg. Zmieniono kształt kolby, dzięki czemu przy strzelaniu z dwójnogu można ją dodatkowo docisnąć do ramienia ręką. Do nowego rkmu opracowano nowe magazynki: bębnowy (75 nabojowy) i łukowy (40 naboi). Można także korzystać ze standardowych magazynków łukowych (30 nabojowych) karabinu AK. Poza wersją z kolbą stałą opracowano wersję z kolbą składaną RPKS, a także wersję RPKSN wyposażoną w szynę do montażu celowników noktowizyjnych lub optycznych.

Następcą karabinu RPK był 5,45 mm ręczny karabin maszynowy RPK-74. Ręczny karabin maszynowy RPK jest zespołową bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania automatyki jest analogiczna jak w AKM. Zasilanie z magazynków (30, 40 i 75 naboi). Mechaniczne przyrządy celownicze składają się z muszki i celownika krzywiznowego. Wersja N posiada boczną szynę na której można zamocntować celownik optyczny lub nocny.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń RPK
Państwo Związek Radziecki (ZSRR)
Rodzaj RKM
Prototypy 1961
Produkcja seryjna 1961 - nadal
Kaliber Nabój 7,62
Długość (mm) 820
Masa (kg) 5
Pojemność magazynka 75 / 40
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 150
Zasięg maksymalny (m) 3000
Zasięg skuteczny (m) 800
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 745

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki