FANDOM

Ręczny Przeciwczołgowy Granatnik-7 (RPG-7), ros. Ручной Противотанковый Гранатомет-7 (РПГ-7) - granatnik przeciwpancerny konstrukcji radzieckiej.

RPG-7

RPG-7 (oznaczenie polskie RGppanc-7) podobnie jak jego poprzednik RPG-2 są naramiennymi wyrzutniami granatów z napędem rakietowym.

Konstrukcja granatnika oparta jest o stalową rurę o średnicy 40 mm, długości 953 mm i wadze 7 kg. Środkowa część jest pokryta drewnem by uchronić użytkownika przed ciepłem, a tylna rozszerza się ku końcowi, co redukuje odrzut i osłania przed podmuchem. Celownikiem podstawowym jest celownik optyczny PGO-7 z pryzmatycznym układem odwracającym. Celownik ten posiada skalę dalmierczą, poziomą skalę poprawek bocznych, pionową skalę odległości, powiększenie 2,7x oraz kąt widzenia 13 stopni, siatka celownicza ma podświetlenie. Celownik jest montowany na montażu bocznym „na jaskółczy ogon”, który może również służyć do osadzenia celownika noktowizyjnego NSPU. Jako celownik zapasowy wykorzystywane są mechaniczne przyrządy celownicze, zbudowane z muszki – ramki z suwakiem wyskalowanym od 200 do 500 m, (co 100 m) i szczerbinki. Granat jest nadkalibrowy (o średnicy większej niż średnica lufy-prowadnicy), ma średnicę od 70 do 85 mm i waży od 2,5 do 4,5 kg. W początkowej fazie lotu jest przyspieszany przez ładunek prochu strzelniczego wytwarzający gęsty, szaro-niebieski dym. Silnik rakietowy odpala się po 10 m lotu i rozpędza pocisk do prędkości 295 m/s. Granat może lecieć do 1100 m, zazwyczaj wyposażony jest w zapalnik samoniszczący pocisk po upływie ok. 4,5 sekundy od wystrzelenia. Lot jest stabilizowany przez zestaw lotek rozkładanych w locie.

Prostota obsługi, niski koszt i efektywność sprawiły, że RPG-7 stał się najpopularniejszą bronią w swojej klasie. Obecnie używa go około czterdziestu krajów i jest produkowany w różnych wariantach w dziewięciu krajach. Swą popularność zdobył również w siłach nieregularnych, partyzantce i ugrupowaniach terrorystycznych. Był powszechnie stosowany przez tego rodzaju organizacje w ostatnich konfliktach w SomaliiAfganistanie, Iraku (RI) oraz Syrii (SRA).

Afghan National Police officer ready to fire an RPG round at a training site

Żołnierz z RPG-7

Granatnik RPG-7 do armii radzieckiej został dostarczony po raz pierwszy w 1961 roku. Pierwotny projekt bazował na konstrukcji dwóch broni z okresu II wojny światowejBazooka i Panzerfaust. Produkowana obecnie przez Rosję wersja to RPG-7V2, zdolna do strzelania pociskami tandemowymi HEAT, odłamkowymi i z głowicą paliwowo-powietrzną. Oprócz standardowego celownika optycznego PGO-7 używa się dodatkowego urządzenia celowniczego UP-7V, które pozwala na stosowanie amunicji o zwiększonym zasięgu. RPG-7D3 jest odpowiednikiem wersji dla spadochroniarzy. Obie wersje RPG-7V2 i RPG-7D3 zostały przyjęte przez rosyjską armię w 2001 roku.

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

Kaliber 40
Masa (kg) 6,3
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 120
Zasięg (m) 300
Szybkostrzelność praktyczna (strz / min) 4

Wersje:

  • RPG-7D - wersja dla spadochroniaży
  • Type 69 RPG - wersja produkcji chińskiej
  • RPG-7V2 - obecnie produkowana wersja w Rosji
  • RPG-7D3 - wersja dla spadochroniarzy
  • ATGL-L - unowocześniona wersja produkowana w Bułgarii
  • RPG-7G - modernizacja produkowana w Gruzji
  • AG-7 - licencyjna wersja rumuńska
  • Sinar - kopia sudańska

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki