FANDOM

Ręczny Przeciwczołgowy Granatnik-18 (RPG-18), ros. Ручной Противотанковый Гранатомет-18 (РПГ-18) - granatnik przeciwpancerny konstrukcji radzieckiej.
RPG-18

Granatnik RPG-18 wraz z pociskiem

Granatnik RPG-18 został opracowany na początku lat 70-tych XX wieku w Centralnym Biurze Inżynieryjno-Konstrukcyjnym SOO oraz Biurze Konstrukcyjnym "Bazalt" (główni konstruktorzy: W. I. Baraboszkin, I. E. Rogozin.) i przyjęty do uzbrojenia Armii Radzieckiej w 1972 roku.

Granatnik RPG-18 jest bronią jednorazowego użytku. Zbudowany jest z teleskopowej gładkiej tuby zewnętrznej wykonanej z włókna szklanego oraz tuby wewnętrznej wykonanej ze stopów aluminium z umieszczonym tam fabrycznie pociskiem. W pozycji złożonej rury znajdują się jedna w drugiej, a długość granatnika wynosi 750 mm. W pozycji do strzelania tuby rozsuwają się i tworzą lufę długości 1 050 mm. Granat posiada silnik rakietowy i jest umocowany w wewnętrznej tubie ogranicznikami w postaci dwóch stalowych płyt na pióra stabilizatora granatu. Na tylnej części wewnętrznej tuby znajduje się mechanizm odpalający, mechanizm blokujący oraz kapsuła zapalnika. Są one zebrane w jeden korpus. Mechanizm blokujący zapobiega przypadkowemu wystrzałowi, gdy tuby nie są w pełni rozłożone. Do zewnętrznej tuby przymocowane są przeziernikowe przyrządy celownicze (na które składa się muszka oraz szczerbinka) oraz mechanizm spustowy. Na szkiełku muszki umieszczone są nastawy "5", "10", "15" oraz "20" które odpowiadają strzelaniu na odległość 50, 100, 150 oraz 200 m. Granat jest stabilizowany w locie dzięki ruchowi obrotowemu wokół własnej osi.

Rpg-18 1

Granatnik w pozycji zlożonej oraz rozłożonej

Granatnik RPG-18 trafił na uzbrojenie ZSRR oraz Niemieckiej Republiki Demokratycznej (NRD), gdzie był produkowany na licencji od 1975 roku na potrzeby Narodowej Armii Ludowej (NAL). Po rozpadzie Związku Radzieckiego trafiły do arsenału Armii Rosyjskiej oraz do byłych republik związkowych, gdzie pozostają na uzbrojeniu do chwili obecnej.

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Kaliber: 64 mm
  • Nabój: granat z napędem rakietowym
  • Długość: 0,70 m (złożony)/ 1,05 m (rozłożony)
  • Masa całkowita: 2,6 kg
  • Zasięg skuteczny: 300 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 114 m/s

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 15:15, sty 4, 2016 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki