FANDOM

Ręczny Karabin Degtiariewa (RPD), ros. Ручной Пулемет Дегтярева (РПД) - ręczny karabin maszynowy konstrukcji radzieckiej.

RPD.jpg

W 1942 roku Wasilij Diegtiariow rozpoczął pracę nad nowym ręcznym karabinem maszynowym, który mógłby zastąpić używaną dotychczas karabin maszynowy DP. W tym samym czasie dwóch inżynierów N. Jelizarow i S. Siemin opracowało nowy rodzaj amunicji strzeleckiej – nabój pośredni 7,62 × 39 mm wz.43. Wtedy to W. Diegtiariow opracował nowy ręczny karabin maszynowy, który był jednym z pierwszych modeli broni zaprojektowanej do strzelania nowym nabojem. Karabin wszedł na uzbrojenie armii radzieckiej w 1949 roku i otrzymał oznaczenie PПД (RPD). Była to konstrukcja zawodna, często dochodziło do zacięć.

Machine Gun RPD.jpg

Karabin pozostawał na wyposażeniu Armii Radzieckiej do lat 60-tych, kiedy to został zastąpiony przez ręczny karabin Kałasznikowa RPK. Chociaż formalnie karabin ten został wycofany, nadal wiele jego egzemplarzy można znaleźć w magazynach armii rosyjskiej, a także w wielu innych armiach krajów byłego bloku wschodniego. Karabin maszynowy RPD był także pod oznaczeniem rkm D używany przez Ludowe Wojsko Polskie (LWP).

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń RPD
Państwo Związek Radziecki (ZSRR)
Projektant Wasilij Diegtiariow
Rodzaj RKM
Prototypy 1943 – 1944
Produkcja seryjna 1944 – lata 60 XX wieku
Kaliber Nabój 7,62 x 39 mm
Długość (mm) 1037
Masa (kg) 7.4
Pojemność magazynka 100
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 640 – 750
Szybkostrzelność praktyczna (strz/min) 150
Zasięg skuteczny (m) 1000
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 735

Wersje:

  • RPD - standardowa wersja.
    RPD-picture.gif
  • RPDM - RPD z powiększoną komorą gazową i innymi poprawkami.
  • Type 56 - chińska licencjonowana wersja.

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki