FANDOM

ROKS-3 (ros. РОКС-3) - plecakowy miotacz ognia konstrukcji radzieckiej z okresu II wojny światowej.

Russischer Flammenwerfer-ROKS-2 001 KopiePAWvorschau.jpg

Pierwszy model plecakowego miotacza ognia ROKS-1 został opracowany w ZSRR na początku 1930 roku. Na podstawie doświadczeń z jego wykorzystaniem na początku 1942 roku konstruktorzy Instytutu Inżynierii Chemicznej opracowali bardziej doskonały plecakowy miotacz ognia oznaczony jako ROKS-3.

Głównymi częściami miotacza ognia ROKS-3 były:

  • zbiornik mieszanki zapalającej o pojemności 10,7 litra (ciśnienie robocze 15–17 atm.),
  • butla na sprężone powietrze o pojemności 1,3 litra (ciśnienie robocze 150 atm.),
  • reduktor zmniejszający ciśnienie powietrza dostarczanego z butli do zbiornika mieszanki zapalającej,
  • wąż o średnicy ~17 mm i długości 1,2 m łączący zbiornik mieszanki zapalającej z prądownicą,
  • prądownica (w kształcie karabinka).

ROKS-3 stał się standardowym typem plecakowego miotacza ognia Armii Czerwonej. W każdym pułku piechoty znajdował się pluton posiadający 20 miotaczy. Od 1942 roku formowano także samodzielne kompanie miotaczy płomieni (183 żołnierzy, 120 miotaczy ROKS-3), a od 1943 roku samodzielne bataliony miotaczy płomieni składające się z dwóch kompanii miotaczy i kompanii transportowej (390 ludzi, 240 miotaczy). Miotacze ROKS-3 były wykorzystywane przez żołnierzy Armii Czerwonej m.in. podczas Bitwy o Stalingrad, walk o Królewiec, Budapeszt oraz Berlin.

Od 1944 roku miotacze ognia ROKS-3 znalazły się na również na uzbrojeniu Wojska Polskiego walczącego na froncie wschodnim. W latach 50-tych miotacze ROKS-3 zostały zastąpione w Ludowym Wojsku Polskim (LWP) przez bardziej zaawansowane lekkie miotacze ognia piechoty LPO-50.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń ROKS-3
Prototypy 1940 - 1941
Produkcja seryjna 1941 - 1952
Państwo Związek Radziecki (ZSRR)
Rodzaj Miotacz ognia
Masa (kg) 22,7
Zasięg skuteczny (m) 25

Użytkownicy:

Źródła:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki