FANDOM

Imagesrg42.jpeg
RG-42 (ros. РГ-42)  - granat ręczny (zaczepny) konstrukcji radzieckiej z okresu II wojny światowej.

Był on w uzbrojeniu armii radzieckiej w czasie wojny i w okresie powojennym. Po wojnie znalazł szerokie zastosowanie w armiach Układu Warszawskiego, a także krajach "trzeciego świata". Obecnie nie jest już produkowany i jest wycofywany z uzbrojenia.

Granat składa się z korpusu w kształcie cylindra, ładunku kruszącego i zapalnika czasowego UZRGM (Uniwersalny Zapalnik Ręcznych Granatów – Modernizowany). W korpusie granatu umieszczono naciętą taśmę odłamkową. Zapalnik jest uzbrajany w chwili rzutu i powoduje wybuch po 3,2-4 sek.

Podczas wyciągania zawleczki iglica nie zostaje zwolniona, gdyż położenie dźwigni spustowej nie ulega zmianie i widełki dzwigni spustowej nadal mieszczą się w rowku pierścieniowym na iglicy, utrzymując ją w górnym położeniu (dźwignię w położeniu wyjsciowym przytrzymują palce ręki wykonującej rzut). W momencie rzutu dzwignia spustowa zostaje zwolniona od nacisku palców, i tym samym zwalniana jest iglica. Iglica pod wpływem działania sprężyny uderza grotem w spłonkę zapalającą i powoduje jej działanie . Płomień spłonki zapala opóźniacz i po 3.2 – 4 sek. dochodzi do spłonki pobudzającej . Działanie spłonki pobudzającej wywołuje wybuch ładunku kruszącego, co powoduje rozerwanie się granatu na drobne odłamki rozlatujące się na wszystkie strony.

Informacje

Dane podstawowe:

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki