FANDOM

Pistolet - krótka, ręczna broń palna do walki (zarówno ataku jak i obrony) na niewielką odległość (do 50 m) a także do wymuszania posłuszeństwa na polu walki.

MakarovPM.jpg

Makarov

Pistolet charakteryzuje się krótką lufą, małymi gabarytami i rękojeścią przystosowaną do strzelania z jednej ręki. Podstawową grupę stanowią pistolety wojskowe. Wyróżnia się także pistolety policyjne, kieszonkowe, sportowe, sygnałowe i inne. Masa pistoletu wojskowego nie przekracza na ogół 1 kg, długość lufy - 125 mm, długość całkowita - 220 mm, szybkostrzelność praktyczna - 25-40 strz/min. Kaliber broni waha się w granicach 4,6 mm - 12,7 mm. Najczęściej stosowany jest kaliber 9 mm. Współczesne pistolety są najczęściej bronią samopowtarzalną, działającą na zasadzie odrzutu swobodnego zamka lub krótkiego odrzutu lufy. W celu skrócenia czasu przygotowania do szybkiego, niespodziewanego strzału, są one wyposażone w mechanizm samonapinania. Napina on kurek w pierwszej fazie ruchu języka spustowego w tylne położenie. Aby ułatwić ukrycie i szybkie użycie pistoletu, nadaje się im płaskie i zaokrąglone kształty. Produkowane są także jednostrzałowe pistolety używane jako broń sportowa i myśliwska.

Pierwszymi udanymi pistoletami samopowtarzalnymi były niemieckie: Borchardt C93 i Mauser C96. Działały one na zasadzie krótkiego odrzutu lufy. Pierwsze pistolety działające na zasadzie odrzutu zamka swobodnego to: Bergmann No 3, Browning M1897, Browning M1900 i Browning M1903. Obecnie największym seryjnie stosowanym nabojem pistoletowym jest nabój .50 Action Express (12,7 mm) stosowany między innymi w słynnym pistolecie izraelskim Desert Eagle.

Zobacz:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki