FANDOM

Panzerkampfwagen IV (Pz.Kpfw. IV), powszechnie znany jako Panzer IV - czołg średni konstrukcji niemieckiej z okresu II wojny światowej.
PzIV

Czołg Panzerkampfwagen IV

Pierwszy prototyp czołgu powstał w zakładach Krupp AG w 1936 roku w ramach zlecenia konkursowego na czołg średni dla Armii III Rzeszy złożonego przez Departament Uzbrojenia Armii. Do konkursu stanęły też firmy Rheinmetall i MAN ze swoimi projektami. Ostatecznie wygrał prototyp Kruppa i w październiku 1937 roku w zakładach "Krupp-Gruzon" w Magdeburgu ruszyła produkcja seryjna czołgu.

Początkowo zaprojektowany jako czołg wsparcia piechoty Panzer IV był uzbrojony w krótkolufowe działo kalibru 75 mm i stosunkowo lekko opancerzony. Pod wpływem bolesnych doświadczeń wyniesionych ze starć z radzieckimi czołgami T-34 i KW-1 podjęto decyzję o przezbrojeniu go w armaty długolufowe i przyjęciu roli czołgu bojowego. Przez kilka miesięcy był najlepszym czołgiem Państw Osi i jedynym, który mógł nawiązać równorzędną walkę z czołgami alianckimiAż do jesieni 1942 roku był najcięższym niemieckim pojazdem pancernym.

Był to jednocześnie najczęściej produkowany i stosowany w III rzeszy niemieckiej czołg z okresu II wojny światowej.

Panzer IV

Egzemplarz muzealny czołgu Panzerkampfwagen IV

Według niemieckiej koncepcji wojsk pancernych, wóz PzKpfw IV miał być najcięższym czołgiem w dywizjach pancernych. Wyposażony w krótkolufowe działo kalibru 75 mm, miał służyć jako wsparcie lżejszych wozów PzKpfw III, głównie w starciu z nieprzyjacielską piechotą. Jednakże w przededniu wybuchu wojny, czołgów PzKpfw III było jeszcze zbyt mało, by uwzględnić je w planach dowództwa. Według etatu batalionu pancernego z 1939 roku, miały się w nim znaleźć dwie kompanie lekkie (wyposażone w czołgi PzKpfw I i PzKpfw II), oraz jedna ciężka, w której powinno służyć 12 wozów PzKpfw IV. W sierpniu 1939 roku, Niemcy dysponowali 211 czołgami PzKpfw IV, co stanowiło zaledwie 6 % całości sił pancernych III Rzeszy. Dlatego też w niektórych batalionach zastępowano je czołgami lżejszymi, które nie znalazły się w oficjalnych etatach (PzKpfw III, PzKpfw 35(t), PzKpfw 38(t)). W piętnastu zaś, w ogóle nie zorganizowano kompanii ciężkich. Po kampanii wrześniowej stopniowo zaczęto wycofywać czołgi lekkie, jednak był to proces powolny, gdyż nie było wystarczającej liczby czołgów średnich, którymi można by je zastąpić. Poziom ich produkcji, w początkowym okresie wojny, był o wiele za niski, jak na rzeczywiste potrzeby armii niemieckiej. W związku z planowaną inwazją na Związek Radziecki, stany dywizji pancernych zmniejszono, usuwając jeden z czterech batalionów pancernych i wcielając je do nowych jednostek. W ten sposób zwiększono liczbę związków pancernych, choć liczba czołgów rosła bardzo powoli. W dodatku nadal były w użyciu czołgi lekkie PzKpfw II, lub zdobyczne czołgi czeskie, których nie można było zastąpić lepszym sprzętem. Swoje sukcesy w kampanii francuskiej, oraz w początkowym okresie operacji Barbarossa, armia niemiecka zawdzięczała zastosowaniu doktryny Blitzkriegu, zapewniającej doskonałą współpracę wojsk pancernych z innymi rodzajami broni, oraz zaskoczeniu przeciwnika. Jednakże żaden czołg niemiecki nie mógł samodzielnie stawić czoła dobrze opancerzonym wozom alianckim. Okazało się, że nawet czołgi PzKpfw III z długolufową armatą kalibru 50 mm, nie dorównują radzieckim T-34. Dlatego też od wiosny 1942 roku, zaczęto wozy PzKpfw IV uzbrajać w długolufowe działa kalibru 75 mm. Aż do jesieni tego roku, gdy ruszyła produkcja ciężkich czołgów PzKpfw VI Tiger, były one najlepszą niemiecką bronią zaczepną. Ostatecznie wycofano z dywizji pancernych wozy starszych typów, które nie nadawały się do bezpośredniej walki z nieprzyjacielskimi czołgami.

Od lata 1943 roku w niemieckich dywizjach pancernych zaczęły pojawiać się czołgi Panzerkampfwagen V Pantera. Ustalono nowy etat dywizji, według którego miała się ona składać z dwóch czterokompanijnych batalionów pancernych. Jeden z nich miał być wyposażony w czołgi PzKpfw IV, natomiast drugi miał zostać uzbrojony w Pantery. Nigdy jednak liczba Panter nie przewyższyła liczby wozów PzKpfw IV, których produkcja trwała niemal do końca wojny. Od końca 1942 roku PzKpfw IV był podstawowym czołgiem w armii niemieckiej, choć ustępował zarówno czołgom Panther, jak i Tiger. Ogółem wyprodukowano ponad 8,5 tysiąca egzemplarzy różnych wersji.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: III Rzesza
  • Producent: ...
  • Typ pojazdu: czołg średni
  • Załoga: 5 osób
  • Prototypy: 1936
  • Produkcja: 1938-1945
  • Wyprodukowane egzemplarze: ok. 9 173szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Uzbrojenie główne: działo 7,5 cm KwK 37 L/24 kalibru 75 mm (wersje: A, B, C, D, E, F1); działo 75 mm Kwk 40 (wersje: G, H, J)
  • Uzbrojenie dodatkowe: 2 karabiny maszynowe 7,92 mm MG 34
  • Silnik: benzynowy, 12-cylindrowy Maybach HL 120 TRM o mocy 300 KM
  • Skrzynia biegów: manualna
  • Pancerz:
Pancerz -

wersja H

(mm/kąt)

Przód Bok Tył
Wieża 50/10 30/26 30/15
Górny korpus 80/10 30/0 20/11
Dolny korpus 80/14 30/0 20/8
  • Długość: 7,02 m
  • Szerokość: 2,39 m
  • Wysokość: 2,68 m
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa własna: ...
  • Masa całkowita: 26 000 kg
  • Prędkość maks. 38 km/h (na szosie), 20 km/h (w terenie)
  • Zasięg: 200 km (na szosie), 130 km (w terenie)
  • Zapas paliwa: 680 l (wersja J)

Inne pojazdy zbudowane na podstawie Pz.kpfw. IV: Edytuj

Działa samobieżne:

  • 7,5 cm Sturmgeschütz IV (StuG IV) (SdKfz 163) 
  • Jagdpanzer
  • 7,5 cm Jagdpanzer IV/70 (Panzer IV lang lub Panzerjager IV) (Sdkfz 162/1) 
  • 8,8 cm PaK 43/1 auf Gw III/IV Hornisse lub Nashorn (SdKfz 164) 
  • 15 cm Sturmpanzer IV Brummbär (SdKfz 166) 

Samobieżne działa przeciwlotnicze:

  • 3,7 cm Flak 43 auf Gw IV Möbelwagen 
  • 2 cm Flakvierlim 36 auf Gw IV Wirbelwind 
  • Ostwind 

Użytkownicy:Edytuj

  • III Rzesza
  • Carstwo Bułgarii
  • Finlandia
  • Hiszpania
  • Królestwo Rumunii
  • Królestwo Węgier
  • Syria
  • Turcja

Więcej z Fandomu

Losowa wiki