FANDOM

Panzer 68 - czołg podstawowy konstrukcji szwajcarskiej II generacji.

Panzer68

Czołg podstawowy Panzer 68

Czołg Panzer 68 został skonstruowany w drugiej połowie lat 60-tych i produkowano go w latach 1968-1978.

Jego załogę stanowią czterej czołgiści: dowódca, działonowy, ładowniczy i mechanik-kierowca. Kierowca zajmuje miejsce w kadłubie, reszta załogi w wieży. Kadłub czołgu jest wykonany w postaci jednolitego odlewu. Wieża pancerna ma postać jednorodnego odlewu. Opancerzenie wieży podobnie jak kadłuba jest stosunkowo cienkie. Po jej prawej stronie znajduje się stanowisko działonowego (z przodu) i dowódcy, po lewej ładowniczego. W tylnej części wieży znajdują się wyrzutnie granatów oświetlających LARAN. Dowódca obserwuje teren przy pomocy ośmiu peryskopów. Dodatkowo do jego obowiązków należy pomiar odległości do celu przy pomocy dalmierza optycznego. Właz dowódcy znajduje się na szczycie jego wieżyczki i jest jednoczęściowy. Panzer 68 uzbrojony jest w działo 105 mm Pz Kan 61(licencyjna wersja brytyjskiego działa L7). Lufa armaty wyposażona jest w przedmuchiwacz usuwający gazy prochowe po wystrzale. Na wieży umieszczony jest czołgowy karabin maszynowy Mg. 51 7,5 mm. Czołg posiada 12 kół jezdnych. Napęd z silnika jest przekazywany na znajdujące się w tylnej części pojazdu koła napędowe. Z przodu pojazdu znajdują się koła napinające. Koła jezdne są kołami podwójnymi. Górny bieg gąsienicy odbywa się po trzech rolkach podtrzymujących.
Panzer 68

Czołg Panzer 68

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Szwajcaria
  • Typ pojazdu: czołg podstawowy
  • Załoga: 4 osoby
  • Prototypy: 1960
  • Produkcja: 1971-1983
  • Wyprodukowane egzemplarze: 390szt.

Dane techniczne:

  • Uzbrojenie główne: armata Royal Ordnance kal. 105 mm
  • Uzbrojenie dodatkowe: 2 km kal. 7,5 mm
  • Silnik: wysokoprężny MTU MB-837, 8-cylindrowy o mocy 660 KM
  • Pancerz: ...
  • Długość: 9,49 m (całkowita)
  • Szerokość: 3,14 m
  • Wysokość: 2,72 m
  • Prześwit: 0,40 m
  • Masa: 40 800 kg
  • Prędkość: 55 km/h
  • Zasięg: 200 km
  • Zapas paliwa: ...

Użytkownicy:

  • Szwajcaria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki