FANDOM

PZL SM-2 - lekki śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji polskiej. Następca licencyjnego śmigłowca SM-1.

SM2-bia

Jeden z muzealnych eksponatów śmigłowca SM-2

Śmigłowiec SM-2 został opracowany w zakładach PZL Świdnik jako zmodyfikowana wersja śmigłowca SM-1 produkowanego w Świdniku na licencji radzieckiej maszyny Mi-1. Od swojego poprzednika różnił się przedewszystkim większą pięcioosobową kabiną oraz większymi rozsuwanymi drzwiami. Pozostałe części poprzednika, a w szczególności silnik oraz ogon pozostały praktycznie niezmienione. Większa kabina dawała możliwość ustawienia w jednej linii dwóch foteli dla pilota i instruktora, lub pilota i nawigatora.

Konstrukcja metalowa, półskorupowa. Wirnik główny trójłopatowy, stalowo-drewnianePodwozie trójpodporowe z kółkiem przednim, stałe. Na wyposażenie standardowe śmigłowca SM-2 składały się: automatyczny radiokompas ARK-5, żyrokompas, radiowysokościomierz, radiostacja UKF R-800, elektrorakietnica sygnalizacyjna i szperacz.

SM-2 03

Śmigłowiec SM-2 należący do Ludowego Wojska Polskiego w czasie wykonywania manewru zawisu

Oblotu prototypu dokonano 18 listopada 1959 roku. Po raz pierwszy zaprezentowano go publicznie podczas pokazów lotniczych w czasie Święta Lotnictwa w Łodzi we wrześniu 1960 roku. W roku natępnym rozpoczęto produkcję seryjną, równocześnie zaprzestano produkcji śmigłowca SM-1. Nowy śmigłowiec budowany był w wersjach: rozpoznawczej, łącznikowej oraz sanitarnej, w której nosze znajdowały się w środku kabiny gdzie można było je wkładać i wyjmować przez otwieraną przednią część kadłuba. Pojawiła się również wersja dźwigowa.

Śmigłowiec ten nie był tak udany jak jego radziecki protoplasta Mi-1 (SM-1). Miał gorsze właściwości podczas startu, mniejszą prędkość maksymalną lotu oraz gorsze osiągi w zawisie. Przyczyną była nie tylko większa masa startowa, ale też nieprawidłowa konstrukcja chwytu powietrza do gaźnika, co obniżało moc silnika maszyny. Dlatego pomimo kolejnych ulepszanych do 1964 roku wersji po wyprodukowaniu 91 egzemplarzy śmigłowca wstrzymano jego produkcję skupiając się na produkcji licencyjnej radzieckiego śmigłowca Mi-2Użytkownikiem większości wyprodukowanych śmigłowców było Ludowe Wojsko Polskie (LWP), do którego trafiło ponad 70 maszyn. Innymi użytkownikami SM-2 w Polsce były: producent WSK Świdnik (1 szt.), Instytut Lotnictwa (1 szt.) oraz lotnictwo sanitarne (4 szt.) resztę egzemplarzy wyeksportowano do Czechosłowacji (CSRS)Ostatnie maszyny SM-2 wycofano z wojska polskiego w marcu 1979 roku.

Sm2-17

Śmigłowiec SM-2 należący do Ludowego wojska Polskiego

Informacje

SM-2 w wersji sanitarnej

Wersja sanitarna śmigłowca SM-2

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (PRL)
  • Producent: PZL WSK Świdnik
  • Typ śmigłowca: lekki, wielozadaniowy
  • Załoga: 1 osoba + 3-4 pasażerów
  • Prototypy: 1959
  • Produkcja: 1961 - 1964
  • Wyprodukowane egzemplarze: 91szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: gwiazdowy LIT-3 o mocy 575 KM
  • Średnica wirnika: 14,33 m
  • Długość kadłuba: 12,08 m
  • Wysokość: 3,30 m
  • Masa własna: 1 925 kg
  • Masa całkowita: 2 550 kg
  • Prędkość maks: 170 km/h
  • Wznoszenie: 4,5 m/s
  • Pułap: 3 500 m
  • Zasięg: 500 km
  • Zapas paliwa: 240 l
  • Uzbrojenie: żadna z wersji nie była przewidziana do montażu uzbrojenia

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 21:29, maj 16, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki