FANDOM

PZL Lim-6bis - samolot szturmowy konstrukcji polskiej.
Lim-6bis

Samolot szturmowy PZL Lim-6bis

Samolot PZL Lim-6bis powstał w połowie 1962 roku w zakładach lotniczych PZL Mielec jako wersja rozwojowa samolotu myśliwskiego PZL Lim-5 (Licencyjny myśliwiec-5) produkowanego w Polsce od 1956 roku i będącego licencyjną wersją samolotu myśliwskiego konstrukcji radzieckiej MiG-17Miał on standardowe skrzydła i pojedyncze koła, jak myśliwiec Lim-5. Główną zmianą w stosunku do pierwowzoru było dodanie w przykadłubowej części skrzydeł dwóch małych podskrzydłowych zamków na uzbrojenie podwieszane. Ponadto w pojemniku u nasady usterzenia pionowego pod sterem kierunku umieszczono spadochron hamujący. Zmodyfikowano również celownik poprzez dodanie dodatkowych obwodów wyliczających, odpowiednich do balistyki niekierowanych pocisków rakietowych.

Lim-6bis Babimost dzień otwartych koszar 1979r. fot.W.Hołyś

Samolot PZL Lim-6bis na lotnisku Gdynia-Babimost w 1979 roku. fot.Wacław Hołyś

Konstrukcja duralowa, półskorupowa. Usterzenie pionowe pojedyncze, skrzydła o zmiennym kącie skosu krawędzi natarcia (przy kadłubie 45°, dalej 42°). Wlot powietrza z przodu kadłuba rozdzielający się pionową przegrodą na dwa kanały wzdłuż burtKabina hermetyzowana z fotelem wyrzucanym. Celownik radiolokacyjny i wyposażenie do lotów bez widzialności. Zbiorniki paliwa w kadłubie i skrzydłach. Podwozie trójpodporowe z kołem przednim, chowane w locie.

Lim-6

Samolot szturmowy Lim-6bis należący do lotnictwa wojskowego PRL Źródło: Wacław Hołyś - TBiU nr 117

Oblotu prototypu dokonano w połowie 1962 roku. Produkcję seryjną rozpoczęto na początku 1963 roku i samoloty od razu weszły na wyposażenie lotnictwa Ludowego Wojska Polskiego (LWP). Formalnie jednak Lim-6 bis przyjęto na uzbrojenie LWP dopiero 14 września 1964 roku po odbyciu prób państwowych pod przewodnictwem ppłk inż. Jerzego Kowalczyka. Początkowo, do 1964 roku, seryjne egzemplarze nie miały jeszcze zamontowanych dodatkowych zamków na uzbrojenie podwieszane choć istniała już cała instalacja odpalania pocisków rakietowych i zrzutu bomb. Samolot zaklasyfikowano jako myśliwsko-szturmowy, lecz głównym jego zadaniem ze względu na brak uzbrojenia w postaci rakiet kierowanych było zwalczanie celów naziemnych. Cele powietrzne mógł on zwalczać za pomocą trzech działek, co ograniczało jego możliwości bojowe do starszych typów myśliwców oraz śmigłowców. Zadania myśliwskie w LWP spełniały nowocześniejsze samoloty myśliwskie konstrukcji radzieckiej MiG-19 oraz MiG-21. Jeżeli chodzi o zadania szturmowe oraz bezpośredniego wsparcia samolot Lim-6bis nadawał się do nich znakomicie. Najbardziej zaważyła na tym jego duża zwrotność na niskiej wysokości. Przewyższał pod tym względem wykorzystywane do tych celów samoloty MiG-21 oraz Suchoj Su-7.

Lim-6 bis

Jeden z samolotów Lim-6bis należący do lotnictwa LWP

Produkcję samolotu Lim-6bis zakończono 25 lutego 1964 roku po zbudowaniu 70 egzemplarzy. Część z nich została wykonana w wersji szturmowo-rozpoznawczej Lim-6R (Lim-6bisR). Po kilku latach eksploatacji przez lotnictwo myśliwskie LWP myśliwce przechwytujące Lim-5P przestały odpowiadać nowoczesnym wymaganiom. W 1971 roku rozpoczęto więc ich przebudowę do standardu Lim-6bis, oznaczając powstałą wersję jako Lim-6M. Usunięto z nich radary, pozostawiając ich osłony nad wlotem powietrza do silnika i w przegrodzie tego wlotu (w miejsce stacji radiolokacyjnej zamontowano przeniesiony ze statecznika pionowego akumulator, co poprawiło wyważenie samolotu). Podobnie jak wyprodukowane od podstaw Lim-6bis wyposażono je w dodatkowe zamki podskrzydłowe na uzbrojenie podwieszane oraz unowocześniono wyposażenie, zrezygnowano z wyposażenia ich w spadochrony hamujące. Według niektórych publikacji, część samolotów wyeksportowano do Egiptu, Indonezji oraz NRD. Ostatnie egzemplarze samolotu Lim-6bis wycofano z użytku w lotnictwie polskim w 1992 roku.

Lim-6 bis (1)

Samolot Lim-6bis z 45 Pułku Lotnictwa Szkolno-Bojowego w Babimmoście

Informacje

Dane podstawowe:

  • Państwo: Polska (PRL)
  • Producent: PZL Mielec
  • Typ samolotu: myśliwsko-szturmowy
  • Załoga: 1 osoba
  • Prototypy: 1962
  • Produkcja: 1962-1964
  • Wyprodukowane egzemplarze: 70szt.

Dane techniczne:

  • Silnik: odrzutowy Lis-5
  • Rozpiętość: 9,63 m
  • Długość kadłuba: 11,36 - 11,32 m (różne źródła)
  • Wysokość: 3,80 m
  • Powierzchnia nośna: 22,6 m²
  • Masa własna: 4 100 - 4 271 kg (różne źródła)
  • Masa całkowita: 6 100 - 6 652 kg (różne źródła)
  • Prędkość maks: 1 145 km/h
  • Prędkość min: 180 km/h
  • Wznoszenie: 65 m/s
  • Pułap: 16 600 m
  • Zasięg: 1 300 km, 1 930 km (z dodatkowymi zbiornikami paliwa)
    Lim-6bisR Wacław Hołyś

    Samolot PZL Lim-6bisR. fot. Wacław Hołyś

  • Rozbieg: ...
  • Dobieg: ...
  • Uzbrojenie: 2 działka NR-23 kal. 23 mm i 1 działko N-37 kal. 37 mm oraz 4 zamki podskrzydłowe na ubrojenie podwieszane: wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych S-5 kal. 57 mm, bomby lub dodatkowe zbiorniki paliwa po 400 l (w misjach rozpoznawczych).

Wersje:

  • Lim-6bis - podstawowa wersja szturmowa.
  • Lim-6R (Lim-6bisR) - wersja szturmowo-rozpoznawcza samolotu Lim-6bis. Wyposażona w lotniczy aparat fotograficzny AFA-39 zamontowany pod kadłubem.
  • Lim-6M - wersja szturmowa powstała w wyniku przebudowy i modernizacji samolotów Lim-5P. Wyposażona m.in. w podskrzydłowe węzły na uzbrojenie podwieszane. Zdemontowano radar, a w jego miejsce przeniesiono akumulator ze statecznika pionowego.

Użytkownicy:

Bibliografia:

  • Andrzej Glass "Samoloty '85" NOT-SIGMA Warszawa 1986
  • Piotr Butkowski, Wacław Hołyś "Samolot myśliwsko-szturmowy Lim-6bis, TBiU nr 117" Wydawnictwo MON Warszawa 1987

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 18:22, lis 30, 2013 (UTC)IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki