FANDOM

PZL Kania - śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji polskiej, gruntowna modernizacja Mi-2. Jest to jeden z najrzadszych śmigłowców w historii.
Kania

Śmigłowiec PZL Kania polskiej Straży Granicznej (SG)

W 1964 roku została podpisana umowa między Polską Rzeczpospolitą Ludową (PRL) a ZSRR według której w PZL Świdnik uruchomiono produkcję licencyjną śmigłowca Mi-2 oznaczoną PZL Mi-2. W 1977 roku rozpoczęto prace nad jego modyfikacją. Stary polski silnik zastąpiono amerykańskim silnikiem firmy Allison. Zmodyfikowano kadłub, który miał bardziej szpiczasty nos. Zastosowano lepszą aparaturę nawigacyjną oraz lżejsze baterie pokładowe. Mniejszą masę miała też przekładnia główna. Wstawiono nowe wirniki kompozytowe łopaty i zachodnią awionikę. Zmiany te zaowocowały znacznym poprawieniem osiągów (np. wznoszenie wzrosło z 4,5 do 6,7 m/s). Prototyp nowej maszyny oblatano 3 czerwca 1979 roku. Testy przeprowadzone w 1980 roku doprowadził do certyfikacji zgodnie z FAR-29, w lutym 1986 roku. Śmigłowiec został opracowany specjalnie na rynek amerykański, lecz eksport się nie udał.

Pzlkania-2
Śmigłowiec PZL Kania nie stał się popularny. Przez cały okres produkcji (1986-2006) wyprodukowano zaledwie 19 śmigłowców. W 1987 roku jego produkcją zainteresowała się firma Israel Aircraft Industry. Przewidywano możliwość sprzedaży na rynku amerykańskim 100 egz. w ciągu 5 lat. W okresie październik-listopad 1987 r. ”Kania” była testowana w Izraelu, otrzymując w zasadzie pozytywną opinię. Jeszcze w końcu 1988 r. mówiono o sprzedaży do USA 42 śmigłowców. Nic z tych planów jednak nie wyszło. Dla rynku amerykańskiego śmigłowiec był mało atrakcyjny. Zdecydowano się sprzedawać Kanię do krajów Ameryki Łacińskiej. W 1988 roku narodziła się koncepcja sprzedaży śmigłowców PZL ”Kania” do USA w wariancie uzbrojonym. Ten w pełni bojowy śmigłowiec, miał być zgłoszony do programu AR-WAD (Army Rotary Wing Adversary) ogłoszonego przez US Army. Przewidywano zastosowanie przykręcanych skrzydeł o ujemnym wzniosie, przystosowanych do przenoszenia uzbrojenia, wydłużenie noska, modyfikację belki ogonowej u nasady, zastosowanie mechanicznych i elektrycznych urządzeń współpracujących oraz nową ergonomię kabiny. Okazało się jednak, że śmigłowiec nie osiąga wymaganej maksymalnej prędkości krótkotrwałej 150 węzłów (tj. 277 km/h). Również te plany spełzły na niczym. W 1988 roku Iran zamówił 15 sztuk PZL Kania w wersji sanitarnej lecz do sprzedaży ostatecznie nie doszło. Trzy śmigłowce Kania wypożyczone od PZL Świdnik transportowały diamenty w Sierra Leone w latach 1987-1990. Z trzech maszyn zachowała się tylko jedna. Sześć uzbrojonych wersji Kanii było proponowanych w przetargu na śmigłowce dla sił powietrznych Filipin. Przetarg wygrał konkurencyjny śmigłowiec również ze Świdnika PZL W-3 Sokół. Po tym wydarzeniu zakończono ostatecznie produkcję Kanii.
PZL Kania Policja

Śmigłowiec PZL Kania polskiej Policji w locie

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Polska (PRL)/ Polska (RP)
  • Producent: PZL WSK Świdnik
  • Typ śmigłowca: wielozadaniowy
  • Załoga: 1-2 osoby + 8 pasażerów
  • Prototypy: 1979
  • Produkcja: 1986 - 2006
  • Wyprodukowane egzemplarze: 19szt.

Dane techniczne:Edytuj

  • Silnik: 2 Allison 250-C20B po 426 KM każdy
  • Średnica wirnika: 14,56 m
  • Długość kadłuba: 12,03 m
  • Wysokość: 3,75 m
  • Masa własna: 2 000 kg
  • Masa całkowita: 3 550 kg
  • Prędkość maks: 210 km/h
  • Wznoszenie: 6,7 m/s
  • Pułap: 4000 m
  • Zasięg: 435 km, 800 km (z dodatkowymi zbiornikami zewnętrznymi)
  • Uzbrojenie:

Użytkownicy:Edytuj

  • Polska (RP) - 8szt., Straż Graniczna (SG) - 6szt., Policja - 2szt.
  • Cypr - 2szt. Gwardia Narodowa
  • Chińska Republika Ludowa (CHRL) -  w 2008 roku PZL Świdnik i chińska wytwórnia lotnicza Red Eagle Aircraft Manufacturing Company w Jiujiang zawarły porozumienie o sprzedaży Chińskiej Republice Ludowej (CHRL) śmigłowców PZL SW-4 PuszczykPZL W-3 Sokół oraz PZL Kania.
  • Czechy - 3szt. w kwietniu 1992 roku do Czechosłowacji (CSRS) sprzedany został jeden śmigłowiec, który trafił do lotniczego pogotowia ratunkowego. Po przemianach ustrojowych i podziale na Czechy i Słowację, maszyna powróciła do Świdnika. W 1996 roku trafił do Czech 1 egzemplarz użytkowany przez 10 lat. W 1997 roku ex wenezuelska ”Kania” również trafiła do Czech. We wrześniu 1997 roku śmigłowiec ten rozbił się w Karkonoszach. W jego miejsce w 1998 r. zakupiono kolejną ”Kanię”, która zakończyła eksploatację po wypracowaniu resursu.)
  • Sierra Leone - 3szt. (2szt. rozbite, 1szt. zwrócona do fabryki)
  • Wenezuela (BRW) - 1szt. (zwrócona do fabryki w 1996 roku)
Śmigłowiec PZL Kania (SN-25XG) Straży Granicznej RP na EPOD00:55

Śmigłowiec PZL Kania (SN-25XG) Straży Granicznej RP na EPOD

PZL Kania polskiej straży granicznej w locie

użytkownicy: Dominikier35, IljinM.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki