FANDOM

Pistolet maszynowy wz. 1984 Glauberyt, (PM-84 Glauberyt) - pistolet maszynowy konstrukcji polskiej, produkowany przez Fabrykę Broni "Łucznik" - Radom Sp. z o. o. Następca pistoletu maszynowego wz. 1963 PM-63 Rak.

Pm84p glauberyt

Pistolet maszynowy PM-84P

Pistolet PM-84 produkowany od połowy lat 80-tych XX wieku jest samoczynną bronią indywidualną, przeznaczoną dla załóg wozów bojowych, pododdziałów zwiadu, służb specjalnych, policji oraz służb ochrony mienia.

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe i techniczne:Edytuj

Wersja PM-84 PM-98
Państwo Polska Rzeczpospolita Ludowa (PRL)
Producent Zakłady Metalowe im. gen. "Waltera"
Projektant Ryszard Chełmicki, Janusz Chętkiewicz i Stanisław Brix
Typ broni Pistolet maszynowy
Prototypy lata 70-te XX wieku
Produkcja seryjna 1984 - nadal
Kaliber Nabój 9 x 18 mm Makarowa Nabój 9 x 19 mm Parabellum
Długość (mm) 354 405
Masa (kg) 1,84 2,42
Pojemność magazynka 15 / 20
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 600 640
Zasięg skuteczny (m) 150
Pm98 glauberyt

PM-98

Prace nad bronią palną oznaczoną kryptonimem Glauberyt rozpoczęto na początku lat 70-tych XX wieku w trzech niezależnie działających zespołach konstrukcyjnych: jeden z Wojskowego Instytutu Technicznego Uzbrojenia w Zielonce oraz dwa z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Radomiu. Po analizie porównawczej modeli pistoletów maszynowych przedstawionych przez poszczególne zespoły, do dalszych prac zakwalifikowano broń z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego powiązanego z Zakładami Metalowymi Łucznik, oznaczoną początkowo R-75-I, a później R-81, skonstruowaną przez konstruktorów Ryszarda Chełmickiego, Janusza Chętkiewicza i Stanisława Brixa. W 1981 roku wyprodukowano partię pistoletów masz. R-81, które poddano badaniom i próbom eksploatacyjnym. Po wprowadzeniu niewielkich poprawek konstrukcyjnych broń zakwalifikowano do produkcji seryjnej pod nazwą: 9 mm pistolet maszynowy wz. 1984 i przyjęto do uzbrojenia Ludowego wojska Polskiego (LWP), gdzie zastąpił wprowadzony w połowie lat 60-tych pistolet maszynowy wz. 1963.

Do 2004 wyprodukowano ok. 50 tysięcy egzemplarzy pistoletów rodziny PM-84/P i PM-98, używanych przez SZ RP, Policję i Straż Graniczną. Oprócz Polski, PM-98 zostały zakupione przez Irak (RI) (3 tys. sztuk w 2004).

Wersje:Edytuj

  • PM-84 – zasilany nabojem 9 x 18 mm Makarowa, w bardzo niewielkiej liczbie przyjęty do uzbrojenia Ludowego Wojska Polskiego (LWP) jako 9 mm pistolet maszynowy wz. 1984 Glauberyt, nie produkowany na szeroką skalę. Celownik przerzutowy o czterech nastawach 75 m (przeziernik), 75, 150, 200 m
  • PM-84P – wersja PM-84 dostosowana do naboju 9 x 19 mm Parabellum (stąd litera P w nazwie) opracowana w Zakładach Metalowych Łucznik w Radomiu na przełomie 1991 i 1992 roku, przyjęta do uzbrojenia Sił Zbrojnych RP jako 9 mm pistolet maszynowy wz. 1984P Glauberyt w 1994 roku. Wprowadzono w nim nową, dłuższą lufę, zlikwidowano gwint do mocowania tłumika dźwięku, zwiększono masę zamka, wzmocniono komorę zamkową oraz zmieniono kształt jej pokrywy. W celu ułatwienia przeładowania broni powiększono rękojeść do napinania zamka. Zmieniono również muszkę, ma możliwość regulacji w pionie, oraz celownik, regulacja w poziomie. Wprowadzono cztery nastawy – 75 i 150 m, przeziernik, 75 i 150 m, szczerbina.
  • PM-98 – wersja powstała na bazie PM-84P w oparciu o wymagania określone przez Policję. Zasilany nabojem 9 × 19 mm Parabellum. Zastosowano w nim nową, sztywniejszą kolbę ze stałym, wyłożonym gumą trzewikiem, zamiast rozkładanego chwytu przedniego wprowadzono plastikowe łoże (mieszczące gniazdo do instalowania oświetlenia taktycznego lub laserowego wskaźnika celu). Zatrzask magazynka został przeniesiony do podstawy kabłąka języka spustowego, co wymusiło przekonstruowanie magazynka. Magazynki PM-98/PM-98S oraz BRS-99 nie są całkowicie wymienne z magazynkami PM-84P – nowe pasują do PM-84P, natomiast od niego do PM-98 już nie. Nowsze są wyposażone na tylnej ściance w występ współpracujacy ze starym dolnym zaczepem, natomiast starym brak wyciecia w bocznej sciance pudełka, współpracującego z nowym zaczepem.
  • PM-98S – uproszczona odmiana PM-98, wyeliminowano w niej mechanizm opóźniacza, w wyniku czego nieznacznie wzrosła szybkostrzelność broni (do 770 strz./min). Zasilany nabojem 9 mm x 19 Parabellum.
  • BRS-99 – samopowtarzalna odmiana PM-98, przeznaczona na rynek cywilny. Zastosowano do niej dłuższą – 250-mm lufę, choć istnieje możliwość stosowania również standardowej z PM-98. Zasilany nabojem 9 mm x 19 Parabellum.
  • PM-06 – Odmiana PM-98 posiadająca szyny montażowe Picatinny, umieszczone na pokrywie zamka, dźwignię bezpiecznika, przełącznika rodzaju ognia symetrycznie po obu stronach broni, teleskopową, wysuwaną, czteropozycyjną kolbę o regulowanej długości. Z powodu liniowości układu broń ma mniejszy podrzut niż poprzednie warianty.
  • PM-06S – Wariant PM-06S o zwiększonej szybkostrzelności (usunięty w stosunku do PM-06 opóźniacz powrotu zamka)

Użytkownicy:Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki