FANDOM

Pkm 1

PKM

PK/ PKS (ros. Pulemiot Kalasznikowa/ Pulemiot Kalasznikowa Stankowyj) - uniwersalny karabin maszynowy konstrukcji radzieckiej.

Ukm PK powstał w biurze konstrukcyjnym Michaiła Kałasznikowa. Nowy karabin miał zastąpić wszystkie znajdujące się na uzbrojeniu Armii Czerwonej ciężkie i ręczne karabiny maszynowe.

Karabin został przyjęty do uzbrojenia w 1961 roku. Jednocześnie z karabinem przyjęto do uzbrojenia trójnożną podstawę 6T2. W następnych latach nowy karabin stał się podstawowym karabinem maszynowym armii państw Układu Warszawskiego (w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej PK został przyjęty na uzbrojenie w połowie lat sześćdziesiątych). W 1969 roku broń została zmodernizowana. Zmiany konstrukcyjne miały na celu zmniejszenie masy. Osiągnięto to poprzez szerokie zastosowanie przy produkcji technologii tłoczenia. Karabin PKM (Pulemiot Kalasznikowa Modernizirowannyj) różni się od PK budową niektórych zespołów, przy czym automatyka broni działa na niezmienionej zasadzie. Zastosowano lżejszą lufę (bez żeber) i nowy tłumik płomieni. Pokrywę komory zamkowej i osłonę donośnika zaczęto tłoczyć z cieńszej blachy. Aby zachować sztywność pojawiły się na nich charakterystyczne przetłoczenia. Kolbę wyposażono w oporę naramienną ułatwiającą strzelanie z dwójnogu. W następnych latach pojawiła się wersja PKMN, wyposażona w podstawę do mocowania celownika nocnego PPN-3. Wprowadzono także nową podstawę trójnożną 6T5 skonstruowaną przez Stiepanowa. Wzorując się na karabinie PK w Polsce skonstruowano ukm UKM-2000.

Pkms

PK na trójnogu

Karabin maszynowy PK jest zespołową bronią samoczynną. Zasada działania oparta o odprowadzanie gazów prochowych przez boczny otwór w lufie. Ryglowanie przez obrót zamkaMechanizm spustowy umożliwia tylko ogień ciągły. Zasilanie taśmowe (początkowo stosowano taśmę ciągłą, później segmentową składającą się z odcinków po 50 naboi). Jeśli karabin jest używany jako rkm, taśma o pojemności stu naboi jest przechowywana w blaszanej skrzynce amunicyjnej przyłączonej pod komorą zamkową broni. Jako ckm karabin jest używany z taśmą o pojemności 200 naboi (skrzynka amunicyjna jest w takim przypadku ustawiana obok broni). Karabin posiada lufę szybkowymienną, zakończoną szczelinowym tłumikiem płomienia. Przyrządy celownicze składają się z muszki stałej i nastawnego celownika krzywiznowego. Wersja PKMN posiada podstawę pod celownik noktowizyjny PPN-3.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Broń PK
Państwo Związek Radziecki (ZSRR)
Projektant Michaił Kałasznikow
Rodzaj UKM
Prototypy przełom lat 50 i 60 XX wieku
Produkcja seryjna 1961 - nadal
Kaliber Nabój 7,62 x 54 mm R
Długość (mm) 1203
Masa (kg) 9
Pojemność magazynka 100/200/250
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 650 - 800
Zasięg skuteczny (m) 1500
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 825

Wersje:

  • PK - standardowa wersja.
  • PKM - zmodernizowana wersja. Różni się od PK budową niektórych zespołów, przy czym automatyka broni działa na niezmienionej zasadzie. Zastosowano lżejszą lufę (bez żeber) i nowy tłumik płomieni. Pokrywę komory zamkowej i osłonę donośnika zaczęto tłoczyć z cieńszej blachy. Aby zachować sztywność pojawiły się na nich charakterystyczne przetłoczenia. Kolbę wyposażono w oporę naramienną ułatwiającą strzelanie z dwójnogu.
  • PKMN - wersja wyposażona w podstawę do mocowania celownika nocnego.
  • PKMS - wersja ckm, masa wraz z statywem wynosi 12 kg
  • PKMSN - wersja przystosowana do walki w trudnych warunkach np. w nocy, zamontowany noktowizor
  • PKP Pecheneg - karabin maszynowy wzorowany na PK.
  • PKT - w roku 1962 do uzbrojenia przyjęto pochodną PK, czołgowy karabin maszynowy PKT (Pulemiot Kalasznikowa Tankowyj). PKT posiada dłuższą lufę o grubszych ściankach oraz zamknięty regulator gazowy. Karabin wyposażono w elektrospust. Zasilanie zapewnia taśma o pojemności 250 naboi. Donośność maksymalna PKT wynosi ok. 3800 m, a skuteczna ok. 1000 m.
  • PKM-NATO - na początku lat 90. w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu prowadzono prace nad przystosowaniem ukmu PK do zasilania natowską amunicją 7,62 x 51 mm. Rezultatem prac był prototyp oznaczony PKM-NATO. Przekonstruowano lufę (odmienne wymiary komory nabojowej), suwadło, podstawę donośnika, zamek i wyrzutnik. Przekonstruowano także taśmę nabojową. Zmiany konstrukcyjne części są minimalne. Prototyp badano w 1997 roku. Broni nie wprowadzono do produkcji.
  • Typ 80 - Chiński uniwersalny karabin maszynowy będący licencyjną wersją PKM / PKMS.
  • Zastava M84 - jugosłowiańska wersja licencyjna PKM
  • Arsenal MG-1 & MG-1M - wersja Bułgarska posiadająca syntetyczną kolbe i chwyt pistoletowy. W modyfikacji przeprojektowano baryłke która pozwala na lepsze chłodzenie.
  • Cugir Mitraliera md. 66 - wersja Rumuńska
  • UP 7,62 mm - kopia produkowana w Azerbejdżanie

Użytkownicy:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki