FANDOM

PJa Jarygin (ros. ПЯ Ярыгин) - współczesny pistolet konstrukcji rosyjskiej, następca pistoletu Makarow produkowany od 2000 roku.

Jarygin

Pistolet Jarygina

W 1990 roku Ministerstwo Obrony ZSRR ogłosiło konkurs na nowy pistolet który zastąpiłby w Armii Radzieckiej pistolety Makarowa.

Początkowe wymagania konkursowe dotyczyły przede wszystkim: mechanizmu spustowego typu Double Action, magazynka o dużej pojemności oraz stalowej konstrukcji. Początkowo wymagano także zastosowania w pistolecie amunicji 7,62 x 25 mm TT, 9 x 19 mm Parabellum, 9 x 18 mm Makarow. Ostatecznie zdecydowano że nowy pistolet będzie używać tylko jednego rodzaju amunicji czyli naboju 9 x 19 mm ParabellumDo konkursu w 1993 roku zgłoszonych zostało kilka projektów, jednak ostatecznie wybrano propozycję Iżewskich Zakładów Mechanicznych projektu Władimira Jarygina. W międzyczasie upadł ZSRR i pistolet wszedł do wyposażenia nowej Armii Rosyjskiej początkowo pod oznaczeniem fabrycznym 6P35, a następnie otrzymał oznaczenie wojskowe MP-443 Gawron (ros. MП-443 Грач). W 2000 roku pomyślnie przeszedł testy poligonowe, a w 2003 roku ostatecznie został przyjęty jako nowa broń służbowa rosyjskiej armii. Pistolet Jarygin działa na zasadzie krótkiego odrzutu lufy. Mechanizm kurkowy, z kurkiem zewnętrznym typu DA. Kurek zewnętrzny został skryty przez wydłużenie pokrywy zamka. Pistolet wykonany jest ze stali węglowej (lufa ze stali nierdzewnej).

Kolo z PJa

Rosyjski żołnierz z PJa

Okładziny chwytu wykonane są z polimerów. Bezpiecznik manualny umieszczony jest w tylnej części po obu stronach. Pistolet posiada również wewnętrzna blokadę iglicy zabezpieczającą przed przypadkowym wystrzałem. Stalowy dwurzędowy magazynek mieści 17 naboi (trwają również prace nad magazynkiem 18 nabojowym). Amunicja 9 x 19 mm Parabellum i jej wzmocniona wersja 7N21 (Masa pocisku 5,5 g, masa naboju 9,8 g, przebijalność 8 mm stali z 5 m). 

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

  • Państwo: Rosja (FR)
  • Producent: Iżmasz
  • Rodzaj: pistolet samopowtarzalny
  • Prototypy: 1993
  • Produkcja: 2000 - do chwili obecnej
  • Wyprodukowane egzemplarze: ...

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 19 mm Parabellum
  • Pojemność magazynka: 17 szt.
  • Długość: 198 mm
  • Szerokość: 38 mm
  • Wysokość: 140 mm
  • Masa całkowita: 1000 g
  • Zasięg skuteczny: ...
  • Prędkość początkowa pocisku: 340 m/s (9x19 mm Parabellum), 465 m/s (9x21 mm)

Użytkownicy:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 17 czerwiec 2014 16:08