FANDOM

P-83 Wanad - pistolet samopowtarzalny konstrukcji polskiej, następca pistoletu P-64.

P83wanad

P-83 Wanad

Pistolet P-83 był produkowany przez Fabrykę Broni Łucznik. W drugiej połowie lat 70-tych rozpoczęto prace nad pistoletem który by zastąpił P-64 oraz został pozbawiony głównych jego wad. P-83 ma pojemniejszy magazynek, mniejszą siłę potrzebną do samonapinania kurka oraz słabsze oddziaływania na dłoń strzelca podczas strzelania. Został zaprojektowany tak, aby można go było produkować metodami tłoczenia, zgrzewania i lutowania, zamiast tradycyjnego skrawania, co dało obniżenie materiałochłonności, pracochłonności oraz kosztów produkcji. Pierwszy prototyp wykonano w Wojskowym Instytucie Technicznym Uzbrojenia w Zielonce. Drugi prototyp opracowano w ośrodku badawczym FB Radom.  Po przeprowadzeniu badań prototypów, uwzględnieniu poprawek, wykonaniu partii próbnej i uwzględnieniu proponowanych zmian, do produkcji seryjnej skierowano konstrukcję z Radomia.

Opierając się na konstrukcji pistoletu P-83, skonstruowano i wyprodukowano 10 egzemplarzy nie produkowanego seryjnie pistoletu PT-83 wyposażonego w zintegrowany tłumik dźwięku.

P-83 Wanad został przyjęty do uzbrojenia Ludowego Wojska Polskiego (LWP), Milicji Obywatelskiej (MO), Służby Bezpieczeństwa (SB). Pistolet sprzedawano na cywilnym rynku broni w Europie i USA.

P-83 działa na zasadzie wykorzystania energii odrzutu zamka swobodnego. Mechanizm spustowy z samonapinaniem kurka i przerywaczem umożliwia tylko ogień pojedynczy. Lufa ma 4 bruzdy prawoskrętne o skoku 252 mm. Funkcję przerywacza pełni występ w tylnej części szyny spustowej. Do samonapinania potrzebna jest siła 50 N. Pistolet ma mechanizm uderzeniowy kurkowy z kurkiem zewnętrznym napędzanym sprężyną działającą na kurek poprzez żerdź kurka. Broń zasilana jest z magazynka pudełkowego,jednorzędowego o pojemności 8 naboi. Broń jest kompatybilna z amunicją Makarowa.
P-83

Pistolet P-83

InformacjeEdytuj

Dane podstawowe:Edytuj

Dane techniczne:Edytuj

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 18 mm Makarowa
  • Pojemność magazynka: 8 szt.
  • Długość: 160 mm
  • Szerokość: 30 mm
  • Wysokość: 121 mm
  • Masa całkowita: ...
  • Zasięg skuteczny: ...
  • Prędkość początkowa pocisku: ...

Użytkownicy:Edytuj

Użytkownik:Dominikier35 1 Czerwca 2013 13:43

Więcej z Fandomu

Losowa wiki