FANDOM

P-64 - pistolet samopowtarzalny konstrukcji polskiej, pierwszy powojenny polski pistolet.

300px-Pistol P64 CZAK

Pistolet P-64 z kaburą

Prace nad pistoletem nazwanym roboczo "CZAK" rozpoczęły się w drugiej połowie lat 50-tych XX wieku. Powstało kilka prototypów:

  • WiR wz. 1957 - Piotra Wilniewicza oraz Stanisława Rojka
  • Pistolet wz. 58
  • CZAK Model P (wersja milicyjna),
  • CZAK Model W (wersja wojskowa) - obie wersje zostały opracowane przez zespół oficerów służby uzbrojenia LWP.

Model wojskowy różnił się od milicyjnego mniejszą o 20 g masą, dłuższą o 8 mm lufą, mniejszą o 4 mm szerokością i o 2 mm wysokością, większą długością całkowitą o 5 mm, oraz większą pojemnością magazynka o jeden nabój. Różniły się też mniejszą siłą nacisku na spust przy samonapinaniu o 30 N.

P-64

Pistolet P-64

Pistolet P-64 działał na zasadzie energii odrzutu swobodnego zamka, którego ruch po strzale hamowany był tylko siłą bezwładności i siłą sprężyny powrotnej. W pistolecie zastosowano mechanizm spustowy z samonapinaniem typu Double Action. P-64 wyposażony był w wyłącznik umożliwiający strzelanie wyłącznie ogniem pojedynczym, mechanizm uderzeniowy z kurkiem odkrytym, oraz bezpiecznik skrzydełkowy, spełniający funkcję zwalniacza kurkowego. Zabezpieczał on broń zarówno przy zwolnionym, jak i przy napiętym kurku oraz umożliwiał wprowadzenie naboju do komory nabojowej w położeniu odbezpieczonym i zabezpieczonym. Sprężyna uderzeniowa walcowo-śrubowa działa na kurek poprzez żerdź umieszczoną w tylnej, dolnej części chwytu. W zamku znajduje się wskaźnik obecności naboju w komorze nabojowej. Po wystrzeleniu ostatniego naboju zamek zostaje w tylnym położeniu. Magazynek wymienny pudełkowy, 6-nabojowy, jednorzędowy. Pistolet posiadał celownik szczerbinkowy ustawiony na 50 m. Lufa posiadała 4 bruzdy prawoskrętne. Pistolet miał prostą budowę i niewielką masę. Wadami pistoletu były: niewłaściwie wyprofilowany i zbyt krótki chwyt pistoletowy, zbyt mała pojemność magazynka oraz za duża siła nacisku na spust przy samonapinaniu.

Badania techniczne i eksploatacyjne prototypów wykazały, że wymagania Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej (PRL) spełnia pistolet "CZAK" w wersji milicyjnej. Prototyp ten skierowano do dalszego udoskonalenia i przystosowania do produkcji seryjnej. W połowie lat 60-tych rozpoczęto produkcję seryjną tych pistoletów i zaczęto wprowadzanie ich na uzbrojenie Ludowego Wojska Polskiego (LWP) oraz Służby Bezpieczeństwa (SB) pod oficjalna nazwą: 9 mm pistolet wz. 1964 i skrótem P-64, gdzie zaczął wypierać pistolet TT konstrukcji ZSRR.

P-64 0

Pistolet P-64

Informacje

Dane podstawowe:

Dane techniczne:

  • Kaliber: 9 mm
  • Nabój: 9 x 18 mm Makarowa
  • Pojemność magazynka: 6 szt. (wojskowy) 5 szt.(milicyjny)
  • Długość: 160 mm
  • Szerokość: ...
  • Wysokość: 117 mm
  • Masa całkowita: ...
  • Zasięg skuteczny: 25 m
  • Prędkość początkowa pocisku: 305 m/s

Użytkownicy:

Źródła:

Michał Iljin (dyskusja) 14:05, sie 9, 2013 (UTC)IljinM.