FANDOM

Republika Osetii Południowej (ROP) - państwo położone w środkowej części gór Kaukazu.
500px-Coat of arms of South Ossetia.svg

Godło Republiki Osetii Południowej

Flag of South Ossetia.svg

Flaga Republiki Osetii Południowej

Osetia Południowa graniczy z Federacją Rosyjską (FR) (w tym z rosyjską autonomiczną republiką Osetii Północnej) oraz Gruzją. Jest to była gruzińska republika autonomiczna, która proklamowała niepodległość 22 listopada 1991 roku, a jej niepodległość została uznana w 2008 roku po zwycięskiej wojnie z Gruzją przez niektóre państwa (AbchazjęNaddniestrze (NRM)Rosję, Nikaraguę (RN), Wenezuelę (BRW), Nauru, Vanuatu, Tuvalu) choć na arenie międzynarodowej ta deklaracja nie jest uznawanaDeklaracja niepodległości nie była nielegalna, ponieważ według Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości nic w prawie międzynarodowym nie zabrania takich deklaracji.

Historia:

W 1991 roku lokalne władze utworzyły Republikę Osetii Południowej, która ogłosiła niepodległość, chcąc uniezależnić się od Gruzji i połączyć z sąsiednią autonomiczną republiką Osetii Północnej. Władze Republiki Osetii Południowej do czasu wojny z Gruzją w sierpniu 2008 roku nie sprawowały kontroli nad całym obszarem dawnego Południowoosetyjskiego Obwodu Autonomicznego, obszary zamieszkane w większości przez Gruzinów pozostawały pod kontrolą władz Gruzji, która na tych terenach powołała w kwietniu 2007 roku własne władze osetyjskie. Obecnie po wygranej wojnie władze osetyjskie kontrolują cały obszar kraju. Republika Osetii Południowej znajduje się w strefie wpływów Federacji Rosyjskiej będącej gwarantem istnienia republiki.

Geografia:

Osetia Południowa leży w środkowej części gór wielkiego Kaukazu. Powierzchnia górzysta, klimat górski, główna rzeka Wielka Liachwi.
Leonid Tibiłow

Prezydent Republiki Osetii Południowej Leonid Tibiłow

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: osetyjski, rosyjski
  • Stolica: Cchinwali
  • Ustrój polityczny: republika demokratyczna
  • Głowa państwa: prezydent Leonid Tibiłow
  • Powierzchnia: 3 990 km²
  • Liczba ludności: brak danych
  • Jednostka monetarna: Rubel rosyjski

Partie polityczne:

  • Partia Jedność

Armia:

Sprzęt i uzbrojenie wojska Osetii Południowej:

Galeria:

Michał Iljin (dyskusja) 21:50, maj 20, 2013 (UTC)IljinM.