FANDOM

800px-Obama and Biden await updates on bin Laden.jpg

Amerykańskie władze obserwujące operacje

Operacja Geronimo (Operacja Neptune Spear) - operacja mająca na celu zabicie Osamy bin Ladena, została wykonana 2 maja 2011 przez Navy SEALs i nielicznych komandosów z innych jednostek Joint Special Operations Command. Śmierć Osamy bin Ladena została oficjalnie potwierdzona na konferencji prasowej w Białym Domu przez prezydenta USA, Baracka Obamę. W trakcie 40-minutowej misji operacyjnej, przeprowadzonej na terenie rezydencji Bind Ladena w miejscowości Abbottabad w Pakistanie, przywódca Al-Kaidy został zabity przez członka specjalnego oddziału Navy SEALs.

W odpowiedzi na śmierć Bin Ladena palestyńska organizacja terrorystyczna Hamas, potępiła akcję amerykańskich sił specjalnych i nazwała lidera Al-Kaidy szahidem (świętym męczennikiem).

PrzebiegEdytuj

800px-Osama bin Laden hideout.jpg

Posiadłość

Osama Bin Laden Dead 2011, President Obama Confirms09:22

Osama Bin Laden Dead 2011, President Obama Confirms

Wystąpienie Baracka Obamy

Po wnikliwym zapoznaniu się z danymi wywiadu i potwierdzeniu, że jest duże prawdopodobieństwo, że Usama ibn Ladin jest obecny w swojej, wybudowanej w ciągu ostatnich pięciu lat twierdzy w Abbottabad w Pakistanie, po przeprowadzonym ostatecznym rozpoznaniu przez Centralną Agencją Wywiadowczą (CIA) i po naradzie ze Sztabem Generalnym, prezydent wydał polecenie przeprowadzenia akcji "Geronimo". Oddział 24 komandosów sił specjalnych Navy SEALs Team Six ST6 dowodzony przez Williama McRavena został potajemnie przerzucony z lotniskowca USS Carl Vinson w czterech helikopterach typu Sikorsky S-70 Black Hawk, przez granicę Pakistanu bez powiadomienia rządu Pakistanu, w celu przeprowadzenia misji.
Po przesłuchaniu świadków zamieszkujących rezydencję przedstawiciele władz Pakistanu potwierdzili, że akcja amerykańskich sił specjalnych w rezydencji w mieście Abbottabad, w której ukrywał się bin Laden, została przeprowadzona, ale jej przebieg pozostaje niejasny. Osama bin Laden został zastrzelony na oczach świadków. Wiarygodność zeznań świadków nie została potwierdzona.

USS CARL VINSON.jpg

USS Carl Vinson

W czasie akcji zginęły trzy inne osoby, w tym syn bin Ladena oraz jedna z jego żon, którą według pierwszych doniesień ibn Ladin użył jako tarczy. Popchnięta przez bin Ladena, w ataku desperacji rzuciła się na jednego z komandosów. Prezydent Obama oświadczył, że test DNA potwierdził tożsamość terrorysty.

RezydencjaEdytuj

Posiadłość była otoczona murem o wysokości 5,5 m (18 stóp) z drutem kolczastym na szczycie. Rezydencja posiadała dwie bramy wjazdowe, nie było w nocy strażników. Zaskoczony terrorysta Al-Kaidy zasłaniał się swoją żoną, stawiając opór i zginął od dwóch strzałów powyżej ramion. Jego zwłoki zostały przejęte przez komandosów. Zgodnie z tradycją islamską, przed upływem 24 godzin od chwili śmierci, zostały one zrzucone z lotniskowca USS "Carl Vinson" na Oceanie Indyjskim. Miało to na celu uniemożliwienie uczynienia z tego terrorysty męczennika.

Katastrofa śmigłowcaEdytuj

050411tns-downed-chopper-800.jpg
Podczas operacji "Geronimo", trwającej niespełna 40 minut, z powodu twardego lądowania wewnątrz obwarowania rezydencji siły amerykańskie utraciły jeden z czterech (dwa Sikorsky MH-60S / MH-60R i dwa MH-47 Chinook) helikopterów użytych przez komandosów w tej akcji. Uszkodzony helikopter podczas lądowania na posesji bin Ladena, komandosi wysadzili w powietrze, aby nie dostał się w obce ręce. Ogon helikoptera z rotorem i awioniką umieszczoną w ogonie, nie został całkowicie zniszczony i stał się obiektem zainteresowania przede wszystkim amerykańskich dziennikarzy. Akcja została przeprowadzona bez strat w ludziach przez komandosów Navy SEALs Team Six. Po wykonaniu zadania oddział bezpiecznie ewakuował się pozostałymi trzema helikopterami.

WyposażenieEdytuj

Joint Special Operations CommandEdytuj

Uzbrojenie i wyposażenieEdytuj

Środki transportuEdytuj

Al-KaidaEdytuj

UzbrojenieEdytuj

KosztEdytuj

Osama bin Laden portrait.jpg

Osama bin Laden

Koszt operacji Włócznia Neptuna wyniósł 10 mln dolarów plus wartość straconego helikoptera, szacowana na około 60 mln dolarów. Sekretarz stanu Hillary Clinton wezwała rząd Pakistanu do natychmiastowego zwrotu wraku helikoptera rządowi amerykańskiemu. Odmowa może spowodować utratę 16,5 mld dolarów finansowej pomocy amerykańskiej dla Pakistanu.

W dniu 24 maja 2011 wojsko pakistańskie oddało wrak UH-60, który rozbił się podczas operacji ataku na Osamę bin Ladena

Więcej z Fandomu

Losowa wiki