FANDOM

Operacja Anaconda - miała miejsce w marcu 2002 roku. Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i armie niektórych państw NATO próbowały zniszczyć siły Al-Kaidy i Talibów w Dolinie Shah-i-Kot i w okolicach Góry Arma na południowy wschód od Zurmat. Operacja ta była pierwszą tak dużą w czasie wojny w Afganistanie od czasu bitwy o Tora Bora.

Strony konfliktuEdytuj

NATOEdytuj

Talibowie i Al-KaidaEdytuj

StratyEdytuj

NATO - 15 zabitych, 82 rannych

Talibowie i Al-Kaida - ok. 800 zabitych

AtakEdytuj

PrzyczynyEdytuj

Na początku 2002 roku wzrosły sygnały obecności Talibów w okolicach Doliny Shahi-i-Kot. Uważało się że około 150 bojowców przygotowuje się tam do letniej ofensywy.

PlanyEdytuj

Koalicja zdecydowała się na atak zbrojnej piechoty. 2000 żołnierzy państw koalicji miało przystąpić do ataku. Planowano podzielenie sił na uderzeniowe, które zaatakowały by wrogie jednostki i oddziały które zapobiegłyby ucieczce sił wroga.

BitwaEdytuj

Valley

Żołnierz koalicji w dolinie

Od 1 do 18 marca 2002 trwały potyczki pomiędzy obiema stronami konfliktu. Siły specjalne koalicji uzyskiwały widoczną przewagę choć siły wroga były znacznie większe niż przypuszczano - nie 150 a okolo 1000 Talibów znajdowało się w zasięgu działań. 10 marca następuje praktyczny koniec bitwy lecz jeszcze 12 marca Siły Zbrojne Stanów Zjednoczonych i Afgańska Armia Narodowa czyści dolinę z pozostałych rebeliantów.

WynikiEdytuj

Bitwa zakończyła się zwycięstwem państw NATO. Nieliczni wrogowie zdołali się ewakuować dzięki trudnemu terenowi. Talibowie i Al-Kaida poniesli wielkie straty.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki