FANDOM

Sułtanat Omanu - państwo w Azji na półwyspie Arabskim.
National emblem of Oman.svg

Godło Omanu

Flag of Oman.svg

Flaga Omanu

Oman posiada dostęp do Zatoki Perskiej, Omańskiej i Morza Arabskiego. Graniczy ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA), Arabią Saudyjską i Jemenem. Oman jest członkiem Ligi Państw Arabskich. Oman uzyskał niepodległość w 1951 roku. Przedtem kraj ten był protektoratem brytyjskim. Zanim jednak do tego doszło Oman był dobrze prosperującym państwem, z rozwiniętym handlem i koloniami w Afryce Wschodniej (dzisiejszy Somaliland, Tanzania i Kenia). Stolica Omanu Maskat została założona przez Portugalczyków lecz ci zostali wyparci przez Arabów. Kraj był kilkakrotnie okupowany przez Turcję i Persję, a na końcu został podbity przez Wielką Brytanie która przejeła także kolonie Omanu. W latach 1965-75 w Omanie trwała wojna domowa z wojskami sułtana z partyzantką wspieraną przez Jemen Południowy. Wojna zakończyła się zamachem stanu po którym władze przejął syn poprzedniego sułtana Kabus ibn-Said. W latach 50-tych w Omanie odkryto pokaźne złoża ropy naftowej dzięki którym Oman bardzo mocno się rozwinął szczególnie po 1975 roku. Ponadto Oman posiada esklawe Musandam dzięki której kraj zbiera opłaty celne od statków płynących w głąb Zatoki Perskiej. Oman jest pod mocnym wpływem kultury Arabskiej. Kobiety muszą nosić hidżaby, a w kraju nawet cudzoziemcy nie będący muzułmanami zasad zachowania kultury islamu. W Omanie istnieje kilka zabytków wpisanych na listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Informacje

Dane podstawowe:

Sułtan Kabus ibn-Said
język urzędowy arabski
stolica Maskat
powierzchnia 309 500 km²
liczba ludności 3 312 000
religia

islam

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

  • nie istnieją

Armia:

Sułtanat Omanu posiada swoje wojska które obecnie liczą ok. 20 000 żołnierzy. Dzielą się na wojska lądowe, siły powietrzne i marynarke wojenną. Broń i sprzęt wojskowy pochodzi z Wielkiej Brytanii, USA, Indii, Krajów islamskich i Rosji. Omańskie wojska brały udział w wojnie domowej w latach 1965-75, wojnie w Zatoce i kilku rebeliach po 1951. Obecnie sytuacja w kraju jest stabilna a żołnierze wyjeżdżają na misje pokojowe i prowadzą działania na rzecz zwalczania piratów morskich. 

Sprzęt i uzbrojenie wojska Omanu:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 13 Czerwiec 2013 21:30