FANDOM

Operacja wojskowa wykonywana pod kryptonimem Lightning Thunder. Trwała od 14 grudnia 2008 do 15 marca 2009 roku. Prowadziły ją: Uganda, Demokratyczna Republika Konga (DRK), oraz Ludowa Armia wyzwolenia Sudanu przeciw Armii Bożego Oporu (LRA). Działania militarne miały miejsce głównie w regionie Garamba we wschodnim Kongu.
280px-Ugandans march

żołnierze Ugandyjscy

Przebieg operacji

Siły wywiadowcze Ugandy wraz z wojskowymi DR Konga i Sudanu Południowego rozpoczeły planowanie operacji wojskowej przeciwko rebeliantom. 14 grudnia rozpoczęto ofensywe pod kryptonimem "Lightning Thunder". Do 21 grudnia 2008 wojsko wypędziło większość rebeliantów z północnego Konga oraz zniszczyło 70% obozów LRA. Siły rebelianckie na ofensywe odpowiedziały masakrami na cywilach. Pod koniec grudnia zabito 400 cywilów a ciał 271 nie odnaleziono. Masakr dokonano we wioskach: Faradje, Duru, Gurba, Doruma i Province Orientale. Wiele wiosek zostało spalonych a 20 tysięcy ludzi opuściło swe domy.Wydarzenia te określa się Masakrami "Bożonarodzieniowymi". W styczniu 2009 roku siły rebelianckie zostały odcięte od źrodeł zaopatrzenia w tym żywności. Z tego powodu oddziały LRA skierowały się do granicy z Republiką Środkowoafrykańską gdzie dokonano przegrupowania.6 stycznia LRA zażądało wstymania operacji przeciwko niej zaproponowała rozpoczęcie rozmów pokojowych.17 stycznia rebelianci spalili kościół w miejscowości Dungu, zgineło ok. 100 osób. 4 marca ugandyjskie wojsko schwytało Thomasa Kwoyelo jednego z najbardziej poszukiwanych oficerów LRA. 15 marca wojsko Ugandy wycofało się z DR Konga z powodu porozumienia z armią DRK. Wojska Konga przejeły odpowiedzialność za prowincje Garamba. Zapowiedziały że będą wspierać Ugandę w walce z Armią Bożego Oporu. W wyniku ofensywy zginęło 146 rebeliantów oraz co najmniej 400 cywili. Straty wojsk koalicji nie są znane.