FANDOM

Republika Nikaragui (RN) - socjalistyczne państwo w Ameryce Środkowej nad Morzem Karaibskim i Oceanem Spokojnym.

Coat of arms of Nicaragua.svg

Godło Republiki Nikaragui (RN)

Nikaragua graniczy od północy z Hondurasem, a od południa z Kostaryką. Nazwa kraju wzięła się od jeziora Nikaragua w południowo-zachodniej części kraju. Nikaragua podzielona jest na 15 departamentów i 2 regiony autonomiczne. W przeszłości Republika Nikaragui była kolonią hiszpańską, niepodległość proklamowano 15 września 1821 roku, chociaż na arenie międzynarodowej uznano ją dopiero 25 czerwca 1850 roku.

Flag of Nicaragua.svg

Flaga Republiki Nikaragui (RN)

Wschodnie wybrzeże Nikaragui odkrył w 1502 roku Krzysztof Kolumb. Już wkrótce tereny te stały się obszarem hiszpańskiej kolonizacji. Nikaraguę nawiedzali piraci, którzy usytuowali się na wschodnim wybrzeżu. W 1811 roku w Granadzie zrodził się pierwszy nikaraguański ruch niepodległościowy. Doprowadził on do ogłoszenia niepodległości kraju w 1821 roku, który wraz z częścią Gwatemali wszedł w skład meksykańskiego cesarstwa Iturbide, a od 1823 roku w skład Stanów Zjednoczonych Ameryki Środkowej. W latach 20-tych i 30-tych XX wieku w Nikaragui jak i innych krajach regionu toczyły się wojny bananowe, prowadzone przez Amerykanów w celu ochrony interesów amerykańskich firm. Destabilizację kraju pogłębiał trwający od początków republiki konflikt między ugrupowaniami konserwatystów (właścicieli plantacji kawy i trzciny cukrowej), a liberałami (rzemieślnikami i drobnymi właścicielami ziemskimi).
Daniel Ortega

Prezydent Republiki Nikaragui Daniel Ortega Saavedra

W latach 1934-1979 krajem rządził autorytarny prawicowy reżim wojskowy, na czele którego stanął najpierw Anastasio Somoza García, a później jego synowie. Mieli oni poparcie USA. W 1961 roku powstała lewicowa marksistowska partyzantka Front Wyzwolenia Narodowego im. Sandino (FSLN), nazwana tak na cześć Augusta Sandino, przywódcy antyamerykańskiej partyzantki z lat 20-tych i 30-tych. W 1978 roku został zamordowany skrytobójczo wydawca opozycyjnej gazety „La Prensa” Pedro Chamorro. Wydarzenie to doprowadziło do intensyfikacji wystąpień przeciwko wojskowej dyktaturze aktywnie wspieranej przez USA. FSLN stanął na czele walki zbrojnej przewodząc dwa razy powstaniom w 1978 i 1979 roku. Sandiniści połączyli się z liberalno-demokratyczną opozycją i wystąpili razem przeciwko Somozie w czerwcu 1979 roku. Powstanie doprowadziło w lipcu 1979 roku do obalenia długoletniej dyktatury klanu Somozów. W 1984 roku wybory parlamentarne wygrał FSLN, a prezydentem został sandinistowski przywódca Daniel Ortega Saavedra. Sandiniści głosili pluralizm polityczny, politykę niezaangażowania i mieszaną gospodarkę socjalistyczną, co podkreślili w konstytucji z 1987 roku. Lewicowy FSLN łączył doktrynę marksizmu z teologią wyzwolenia. Sandiniści utrzymywali bliskie kontakty z Kubą (RK) i państwami RWPG. USA nie mogąc się pogodzić z utratą wpływów oraz socjalistyczną rewolucją nielegalnie finansowały i udzielały wszechstronnej pomocy wszelkim przeciwnikom FSLN. Agentura CIA z dawnej Gwardii Narodowej Somozy utworzyła zbrojną prawicową organizację terrorystyczną zwaną Contras, która dopuszczała się morderstw politycznych oraz zabójstw ludności cywilnej wspierającej FSLN. Contras winna była wielu morderstw, tortur, gwałtów, podpaleń oraz porwań na wielką skalę, zaś głoszone przez nich demokratyczne hasła stanowiły niewiele wartą przykrywkę wszystko to odbywało się przy poparciu konserwatywnego prezydenta USA Ronalda Reagana, który wraz ze swoją administracją najpierw oficjalnie, a potem nielegalnie (po wykryciu afery Iran-Contras), tajnymi źródłami finansował bojówki Contras. W połowie 1985 roku wojska związane z rządem podjęły skuteczną ofensywę, niszcząc obozy Contras oraz wysiedlając z terenów nadgranicznych ludność cywilną w celu uniknięcia dalszych ofiar z jej grona. Sformowano specjalne bataliony przygotowane do walki antypartyzanckiej, wykorzystując przy tym także pomoc wojskową z ZSRR. Sytuacja zmieniła się dopiero w roku następnym, gdy nowe wsparcie z USA pomogło prawicowej Contras przeprowadzić szereg udanych operacji, połączonych z czasowym zdobywaniem miast (nigdy jednak nie zagrozili stolicy kraju). Liczba walczących w tym okresie w szeregach Contras waha się pomiędzy 16 tys. (według danych amerykańskich) a 5 tys. (według rządu). Schyłek zimnej wojny przyczynił się do porozumienia między walczącymi stronami w sierpniu 1989 roku. W wolnych wyborach w 1990 roku zwyciężyła popierana przez USA kandydatka antysandinistowskiej Narodowej Unii Opozycyjnej (UNO) Violeta Chamorro. Również w wyborach parlamentarnych zwolennicy prezydenta zwyciężyli nad sandinistami Ortegi. 5 listopada 2006 roku po prawie 17 latach pozostawania w opozycji, Daniel Ortega niespodziewanie łatwo wygrał wybory prezydenckie, również jego ugrupowanie FSLN zwyciężyło wybory parlamentarne zdobywając większość głosów. Pozwoliło to przywrócić społeczny i lewicowy charakter gospodarki oraz ustroju państwa, a także przeprowadzić niezbędne reformy społeczne poprawiające los obywateli. Sukces ten zawdzięcza przyjęciu znacznie bardziej pragmatycznego socjalistycznego, mniej radykalnego programu społeczno - gospodarczego oraz pojednaniu z wieloma przeciwnikami politycznymi.

Nicaragua- Map

Mapa

Nikaragua to nadal dość słabo rozwinięty kraj, w którym dominuje rolnictwo, głównie wielkie plantacje bawełny i kawy. Ponadto uprawia się kukurydzę, ryż, rośliny strączkowe, warzywa, tytoń i banany. Choć wnętrze Nikaragui kryje wiele surowców mineralnych, to na uwagę zasługuje jedynie eksploatacja złota i rud miedzi. Przemysł przetwórczy jest również słabo rozwinięty. Zadłużenie tego państwa w przeliczeniu na jednego mieszkańca wynosi 1350 dolarów, czyli wartość średniego zarobku za okres 4 lat. Politycy tego kraju, na czele z prezydentem, manifestują duże niezadowolenie i poczucie niesprawiedliwości w związku z wysokością odsetek, na których spłatę państwo przeznacza 50% dochodu. Organizacje międzynarodowe zdecydowały jednak, że zredukowanie zadłużenia Nikaragui w ramach inicjatywy HIPC nastąpiło w 2004 roku.

Informacje

Dane podstawowe:

  • Język urzędowy: hiszpański
  • Stolica: Managua
  • Ustrój polityczny: republika socjalistyczna
  • Głowa państwa: prezydent Daniel Ortega Saavedra
  • Powierzchnia: 129 494 km² (97. miejsce na świecie)
  • Liczba ludności: 5 570 000 (108. miejsce na świecie) - 2006 rok
  • Jednostka monetarna: Córdoba

Partie polityczne:

  • Front Wyzwolenia Narodowego im. Sandino (FSLN)
  • Narodowa Unia Opozycyjna (UNO)
  • Partia Liberalno Konstytucyjna (PLC)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Armia:

Siły Zbrojne Nikaragui liczą około 14 000 żołnierzy. Dzielą się na Wojska Lądowe, Siły Powietrzne, Marynarke Wojenną. Minimalny wiek podejścia do służby wynosi 17 lat. Służba może trwać do 49 roku życia. Większość sprzętu  i uzbrojenie jest pochodzenia radzieckiego, lecz po 1990 roku zakupiono uzbrojenie i wyposażenie z Rosji, USA, Wielkiej Brytanii, Izraela, Polski i Francji.

Sprzęt i uzbrojenie wojska Nikaragui:

  • Colt M1911
  • pistolet Makarow
  • pistolet Browning HP
  • pistolet Jericho 941 (467szt.)
  • pistolet maszynowy PPSz-41
  • pistolet maszynowy MP5
  • pistolet maszynowy Uzi
  • karabin szturmowy FN FAL
  • karabin szturmowy G3 - w przeszłości używany także przez Contras
  • karabin szturmowy M16 (6 000szt.)
  • karabin szturmowy AKM - w tym enerdowskie MPiKMS i północnokoreańskie Typ 58
  • karabin szturmowy AIM - w przeszłości używany także przez Contras
  • wkm Browning M2
  • wkm DSzK
  • granatnik AGS-17
  • granatnik przeciwpancerny RPG-7 - w przeszłości używany także przez Contras
  • T-55
  • PT-76 (22szt.) - w służbie pozostaje 10szt.
  • BRDM-1 - wycofane
  • BRDM-2 (20szt.)
  • BTR-152
  • BTR-60 (64szt.)
  • Land Rover Defender
  • Toyota Land Cruiser
  • M35
  • Pegaso (3 045szt.)
  • Unimog (406szt.)
  • BS-3 (24szt.) - stan na 2007 rok
  • BM-21 Grad (30szt.) - w służbie pozostaje 18szt.
  • Antonow An-26 (2szt.)
  • Aero L-39 Albatros (6szt.)
  • PZL Mi-2
  • Mi-17 (6szt.)
  • Mi-24 (18szt.) - w służbie pozostaje nieznana ilość maszyn

Biografie:

Galeria:

Użytkownik:Dominikier35 1 wrzesień 2013 16:00

Więcej z Fandomu

Losowa wiki