FANDOM

461px-Coat of Arms of Germany.svg.png

Godło

800px-Flag of Germany.svg.png

Flaga Niemiec

Niemiecka Republika Federalna (NRF), niem. Bundesrepublik Deutschland (BRD) - państwo związkowe położone w Europie Środkowej nad Morzem Bałtyckim.

Niemcy są członkiem organizacji międzynarodowych: Unii Europejskiej (UE), ONZ oraz NATO.

Niemcy leżą między Morzem Północnym i Morzem Bałtyckim na północy, Alpami na południu, rzeką Ren na zachodzie i Odrą na wschodzie.

Informacje

Kraj Niemcy
Stolica Berlin
Głowa państwa Joachim Gauck
Szef rządu Angela Merkel
Liczba ludności 81 724 000
Powierzchnia (km²) 357 114
PKB na osobę (USD) 39 854
Jednostka monetarna 1 euro = 100 eurocentów (EUR, €)
Największe miasta
  • Berlin (3,471,756)
  • Hamburg (1,786,448)
  • Monachium (1,353,186)

Przedsiębiorstwa zbrojeniowe:

Armia:

Łączna liczba żołnierzy – ok. 500 tys. (2000); zasadnicza służba wojsk. we wszystkich rodzajach wojsk trwa 9 mies.; siły lądowe liczą 211,8 tys. żołnierzy, marynarka – 26 tys., lotnictwo – 70,5 tys.; od 1955 czł. NATO; po zjednoczeniu Niemiec (1990 rok) rozpoczął się proces włączania Narodowej Armii Ludowej NRD (wraz z jej uzbrojeniem) do Bundeswehry. Podpisany 1990 roku w Moskwie układ między Niemcami a ZSRR o ostatecznej regulacji, zw. układem „2+4”, określił stan sił zbrojnych zjednoczonych Niemiec na poziomie 370 tys. (łącznie siły lądowe, mor. i powietrzne) i zobowiązał ZSRR do wycofania swoich wojsk z terenu Niemiec Wschodnich do końca 1994 roku. Niemcy są sygnatariuszem układu w sprawie konwencjonalnych sił zbrojnych z 1990 i układu o liczbie żołnierzy z 1992, zgodnie z którymi liczebność wojsk będzie wynosić 350 tys. żołnierzy; Niemcy będą mogły posiadać: 4166 czołgów bojowych, 3446 bojowych wozów opancerzonych, 2707 jednostek artylerii o kalibrze powyżej 100 mm, 900 samolotów bojowych, 306 helikopterów uderzeniowych. W realizowanej od 1992 reformie, p.n. Bundeswehra 2000, siły zbrojne Niemiec będą się składać z 2 kategorii: większej części przeznaczonej do obrony terytorium Niemiec i obszaru NATO oraz mniejszej – maksymalnie mobilnych i utrzymujących stałą gotowość bojową sił szybkiego reagowania (7 brygad lądowych, część sił powietrznych i mor.). Budżet wojsk. wynosi 1,5% PKB (2003). Bundeswehra dzieli się na:

Sprzęt i uzbrojenie wojsk Niemiec:

Biografie:

Galeria

Więcej z Fandomu

Losowa wiki