FANDOM

Negev - ręczny karabin maszynowy konstrukcji izraelskiej.

IWI NEGEV NG7 LMG X4 big

Negev jest produkowany od 1995 roku przez IMI.

Sukces belgijskiego Minimi szybko zwrócił uwagę żołnierzy izraelskich. W drugiej połowie lat osiemdziesiątych zakupiono małą liczbę karabinów maszynowych Minimi i rozpoczęto próbną eksploatację w jednostkach wojskowych. W tym czasie podstawowym modelem broni zespołowej w armii Izraela był belgijski ukm FN MAG kalibru 7,62 x 51 mm. Była to doskonała konstrukcja, ale sam ukm ważył bez amunicji 11 kg. Dlatego ukm FN MAG był uzupełniany przez karabiny maszynowe Galil w wersji ARM (Assault Rifle and Light Machine Gun). Jednak ich szybkostrzelność praktyczna była zbyt niska. Dlatego wydawało się, że wkrótce Cahal zakupi duże partie belgijskiego rkmu. Nie stało się tak z powodu nacisków krajowego producenta broni strzeleckiej – koncernu Israel Military Industries Ltd. (IMI). Jego podstawowy produkt, karabiny Galil, sprzedawał się lepiej poza Izraelem niż we własnym kraju. Przyczyną tego była amerykańska pomoc wojskowa – Izraelczycy otrzymywali karabiny M16 praktycznie za darmo, więc nie kupowali Galili we własnych zakładach. Przyjęcie do uzbrojenia Minimi spowodowałoby prawdopodobnie podobny zalew Izraela amerykańskimi karabinami maszynowymi M249SAW (licencyjna wersja Minimi).

W tym czasie trwały już rozpoczęte w 1985 roku prace nad ręcznym karabinem maszynowym kalibru 5,56 mm. Prace projektowe, którym przewodniczył Adi Flashkes z IMI, zakończyły się oficjalnie w 1992 roku opatentowaniem karabinu maszynowego w USA. Jednak nadal trwały prace nad udoskonaleniem broni. Ostateczną wersję broni opracowano w 1995 roku. W tym samym roku ręczny karabin maszynowy, który otrzymał nazwę Negev, został wprowadzony do uzbrojenia. Jednocześnie rozpoczęła się jego produkcja w zakładach IMI. W następnych latach opracowano także skróconą wersję Negev Commando.

Poza armią Izraela ręczny karabin maszynowy Negev został przyjęty do uzbrojenia w Estonii. Małe partie zostały zakupione przez armię Malezji i kilka innych armii państw Ameryki Południowej i Afryki. Ręczny karabin maszynowy Negev jest zespołową bronią samoczynno-samopowtarzalną. Zasada działania oparta o odprowadzanie gazów prochowych przez boczny otwór w lufie. Ryglowanie przez obrót zamka o czterech ryglach w prawo. Suwadło odryglowuje zamek dopiero po krótkim ruchu jałowym, co ułatwia ekstrakcję i zmniejsza ryzyko pęknięcia łuskiKarabin maszynowy strzela z zamka otwartego ogniem pojedynczym i seriami. Przełącznik rodzaju ognia połączony z bezpiecznikiem ma postać skrzydełka umieszczonego po prawej stronie broni, w zasięgu kciuka dłoni spoczywającej na chwycie pistoletowym.

Negev posiada podwójny mechanizm zasilania. Standardowe jest zasilanie z metalowej taśmy rozsypnej M27. Taśma luźna albo w dołączonym pod komorą zamkową pojemniku z tkaniny (odcinek 100 lub 200nabojowy). Mechanizm przesuwu taśmy podobny jak w MG42. Awaryjnie (przy braku zataśmowanej amunicji) można używać magazynków karabinów Galil, a przy pomocy specjalnego adaptera, magazynków zgodnych ze STANAG (np. od karabinów M16).

Lufa szybkowymienna posiada ręcznie przestawiany trójpołożeniowy regulator gazowy. Wnętrze lufy chromowane. Lufa zakończona tłumikiem płomieni.

Przyrządy celownicze mechaniczne składają się z muszki i regulowanego celownika przeziernikowego.

Informacje

Dane podstawowe i techniczne:

Wersja Negev Negev Commando Negev SF Negev NG7
Prototypy 1985 - 1995
Produkcja seryjna 1995 - nadal
Kaliber Nabój 5,56 x 45 mm Nabój 7,62 x 51 mm
Masa (kg) 7,7 7,35 7,5 7,6
Długość (mm) 1020 ? 890 1000
Szybkostrzelność teoretyczna (strz/min) 700 - 1150
Prędkość początkowa pocisku (m/s) 915 850 850 ?
Pojemność magazynka 35
Długość lufy 460 ? 330 508
Zasięg skuteczny (m) 300 - 1000* 300 - 800* 300 - 1000* ?
  • - zasięg skuteczny zależy od zamontowanego celownika

Wersje:

  • Negev - standartowa wersja.
Negev 4

Negev

  • Negev Commando - skrócona wersja Negeva. Cechuje się mniejszą wagą.
  • Negev SF(Special Forces) wersja Negev Commando od IWI. Jest jednak od niego cięższy.
  • Negev NG7 - najnowsza wersja. Wypełnia lukę pomiędzy standardową wersją Negeva, a wersją Negev SF. Zasilana amunicją 7,62 x 51 mm.

Użytkownicy:

m.in:

Więcej z Fandomu

Losowa wiki