FANDOM

Narodowa Armia Ludowa (NAL), niem. Nationale Volksarmee (NVA) - siły zbrojne Niemieckiej Republiki Demokratycznej (NRD) sformowane w niemczech wschodnich 10 lipca 1952 roku, istniejące do 2 października 1990 roku.

616px-Coat of arms of NVA (East Germany).svg

Godło Narodowej Armii Ludowej (NAL)

800px-Flag of NVA (East Germany).svg

Flaga Narodowej Armii Ludowej

W kilka miesięcy po sformowaniu NAL liczyła 17,5 tys. żołnierzy, z tego 27% pochodziło z byłego Wehrmachtu. 61 z 82 najwyższych stanowisk było obsadzone przez dawnych oficerów tej formacji. Przez pierwsze lata NAL była formacją ochotniczą. W 1962 roku wprowadzono powszechny pobór, co pozwoliło powiększyć stan armii do około 170 tys. żołnierzy. Przez lata stan liczebny armii wschodnioniemieckiej utrzymywał się na tym właśnie poziomie.

T-55 DDR-u w czasie pokonywania przeszkody wodnej

Czołgi T-55 należące do NAL w czasie pokonywania przeszkody wodnej

Żołnierze DDR-u

Żołnierze NAL w czasie ćwiczeń poligonowych.

Po zjednoczeniu obu niemieckich państw w 1990 roku NAL została rozwiązana, a jej infrastruktura i uzbrojenie przejęte przez dotychczasową zachodnioniemiecką Bundeswehrę. Z jej 36 tys. oficerów i podoficerów przyjęto do Bundeswehry tylko 3,2 tys. (po obniżeniu rangi o jeden stopień), a resztę zwolniono. Całe uzbrojenie Narodowej Armii Ludowej, w większości produkcji ZSRR, zostało również przejęte przez Bundeswehrę, a następnie prawie całe (oprócz małych wyjątków, jak samoloty MiG-29 czy śmigłowce Mi-24, które przekazano Polsce (RP)) wycofane ze służby i zezłomowane lub sprzedane za granicę.

Ćwiczenia marynarki DDR-u

Ćwiczenia Marynarki Wojennej NRD (Volksmarine)

Chris-niedenthal-40-lecie-nrd-1989-2012-11-27

Żołnierze NAL w czasie defilady wojskowej z okazji 40-lecia istnienia NRD

Podział:

Nationale Volksarmee składała się z trzech rodzajów sił zbrojnych:

  • siły lądowe (Landstreitkrafte)
  • siły powietrzne (Luftstreitkrafte)
  • marynarka wojenna (Volksmarine)

Sprzęt i uzbrojenie NAL:

Broń:

Artyleria:

Pojazdy:

Samoloty:

Śmigłowce:

Okręty:

Film:

Film ukazuje potęgę NAL z okazji Defilady 40-lecia istnienia Niemieckiej Repuliki Demokratycznej w 1989 roku.

Michał Iljin (dyskusja) 12:09, lis 23, 2013 (UTC)IljinM.