Fandom

Wiki Uzbrojenie

Nalot dywanowy

1369stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij

Nalot dywanowy - atak powietrzny samolotów bombowych, mający na celu całkowite zniszczenie wybranego celu. Taktyka stosowana głównie podczas nalotów II wojny światowej. Określenie "dywanowy" wzięło się od formacji, w jakiej leciały bombowce. Setki samolotów lecących blisko siebie, na podobnej wysokości, tworzyły zwartą "powierzchnię bombardującą" o bardzo dużym rozmiarze (nawet do 15 000 m²), z wyglądu przypominającą właśnie dywan. Taktykę nalotu dywanowego zapoczątkowała Luftwaffe w czasie wojny domowej w Hiszpanii, później wykorzystała ją w trakcie ataku na Polskę we wrześniu 1939 roku (bombardując 25 września Warszawę). Kolejnymi słynnymi nalotami Luftwaffe był atak powietrzny na Rotterdam (maj 1940) już po kapitulacji armii holenderskiej wobec Niemiec, zmasowane naloty na Londyn (zapoczątkowane 7 września 1940), nalot na Coventry 14 listopada 1940 i naloty na Belgrad 6-7 kwietnia 1941 w czasie agresji na Bałkany. Mniej natomiast znane są radzieckie naloty dywanowe na okupowaną przez Niemców Warszawę, po wybuchu wojny niemiecko-radzieckiej, które uległy nasileniu od lata 1942 roku.

Pierwszym nalotem dywanowym RAF był nalot na Lubekę 28 marca 1942 r. Od roku 1943 RAF i USAAF rozpoczęły ofensywę powietrzną na III Rzeszę siłami nawet ponad 1000 samolotów w jednym nalocie. Samoloty RAF z reguły prowadziły naloty nocne (wobec obecności drugiego pilota – nawigatora w każdym samolocie), natomiast siły USAAF naloty dzienne.

Najbardziej krwawy nalot dywanowy (i w ogóle najbardziej niszczycielski atak lotniczy podczas II wojny światowej) miał miejsce nocą z 9 na 10 marca 1945 roku nad Tokio, gdzie 279 samolotów bombowych B-29 Superforteca zrzuciło bomby zapalające wywołując burzę ogniową. W wyniku oparzeń zginęło i zmarło około 120 000 osób.

Więcej w Fandom

Losowa wiki